THE BLOG

31
Jan

Zomer in zicht

SCAPA

Of toch in modeland. Want het zomernummer van het Scapa magazine is er eentje vol zonnige vibes, én ligt nu al in de winkel!

Vorig jaar lanceerde Scapa een gloednieuw lifestyle magazine. Wij creëerden en realiseerden een glossy magazine, met een spannende content mix van mode en interieur, maar ook van beauty, lifestyle en cultuur. De stijlvolle fotografie is, in combinatie met mooie styling en art direction, een streling voor het oog. Bovendien geven exclusieve interviews met designers, stylisten en modellen nieuwe inzichten en inspiratie.

De tweede editie van het Scapa magazine ligt nu in de winkels. Voor de zomercollectie 2017 ging Scapa de zon achterna. Indrukwekkende kustlijnen, uitgestrekte heuvels, palmbomen, ruwe rotsen, en witte zandstranden vormen de ideale setting voor de nieuwe collectie. Want de zomercollectie wordt gekenmerkt door veel aquarelprints, vurige roodtinten, etnische details, opvallende kettingen, uitbundige bloemenprints en palmbladeren.

In het nieuwe magazine maak je opnieuw kennis met mensen die vol passie in het leven staan, zoals de Binda-broers, topmodel Wouter Peelen, fashionista Sofie Valkiers en verantwoordelijke Scapa Home Laurence Maes. Laat je inspireren door de reisreportage over Puglia en de zuiderse gerechten van chefkok Jeremy. Of droom van glamping op z’n Afrikaans met prachtige linnen plaids en kussens, dierenhuiden en accenten in wit, zwart en hout.

SCAPA

24
Jan

De X-factor voor goede content

blogpost_week 03_v1

Het wordt vaak genoeg herhaald: content is king. Steeds meer bedrijven begrijpen waarom content marketing zo belangrijk is. Maar wat is goede content? En meer nog: wat zorgt ervoor dat bepaalde content viraal gaat? 

Het succes van bepaalde content wordt doorgaans aan twee oorzaken toegeschreven. Enerzijds wordt gedacht dat content die viraal gaat een kwestie van geluk is, en dat het dus niet opzettelijk gegenereerd kan worden. Een ander denkpatroon is dat het wél afhangt van een wiskundige formule, waarbij je gewoon de stappen volgt, et voilà: succesvolle content. Het is genuanceerder dan dat.

Jammer genoeg is er geen mysterieuze X-factor die ervoor kan zorgen dat jouw content een hit wordt. Het is eerder een combinatie van verschillende factoren, die op hun beurt afhankelijk zijn van een bepaalde niche. Gelukkig kan je weldegelijk iets doen om ervoor te zorgen dat jouw content eruit springt. Neil Patel, ondernemer en digital influencer, omschrijft enkele factoren waar je extra aandacht aan moet besteden.

Om te beginnen hangt veel af van je invalshoek. Laat je creativiteit er dus op los en bedenkt een originele invalshoek. Door een bepaald topic te benaderen vanuit een ander perspectief, spreek je je doelgroep gemakkelijker aan. Want je wil jouw lezers niet het gevoel geven dat ze hetzelfde verhaal al eens eerder hebben gelezen.

Ten tweede draait content marketing niet alleen om tekst, maar ook om foto en video. Verras je publiek met geweldige beelden. Ook bij beeld moet je goed nadenken over invalshoek: het perspectief, het concept, het licht, … Als je je publiek op deze manier kan aanspreken, zal je content sneller worden gedeeld.

Verder moet je je expertise en netwerk inzetten als een troef. Jij bent namelijk een expert in jouw niche. Dus waarom deel je je kennis niet met potentiële klanten? En waarom zou je je netwerk niet gebruiken om waardevolle content met jouw publiek te delen?

Moraal van het verhaal? Leg een grotere nadruk op creativiteit, zowel in de productie als in de distributie van jouw content!

17
Jan

Nieuw jaar, nieuwe voorspellingen

beeld_week02 2017_fin

Een nieuw jaar, dus tijd om vooruit te kijken! Wat zal 2017 brengen voor content marketing? We staan even stil bij drie verwachtte trends:

VOORSPELLING 1: De heropleving van print

Gedrukte tijdschriften kennen een toenemende populariteit. Daar zit content marketing, waarbij print vaak wordt ingezet, ongetwijfeld voor iets tussen. Steeds meer marketeers proberen te breken met de digitalisatie en grijpen dus eerder naar print als tool.

Joe Pulizzi, de oprichter van het Content Marketing Instituut, verwacht dat een aantal grote merken gedrukte tijdschriften zullen lanceren in 2017. Deze doelgerichte niche-publicaties zullen sommige online componenten aanvullen, maar zullen op zichzelf ook zeer waardevol zijn.

VOORSPELLING 2: Verzet tegen sociale mediaplatformen

Sociale media influencers en merken die gebruik maken van sociale media, geraken vaker gefrustreerd door YouTube, Facebook en andere sociale mediaplatformen. Dat komt doordat de platformen continu hun algoritmes veranderen. Op die manier blijft veel content vaak ongezien. De merken en influencers doen hierdoor vaker beroep op een ander platform, zoals LinkedIn.

Naar aanleiding van deze trend verwacht Joe Pulizzi dit jaar twee tendensen op sociale mediaplatformen. Enerzijds zal er sprake zijn van veel meer reclame. Anderzijds zullen merken minder eigen materiaal publiceren via een sociale mediaplatform. Ze zullen eerder opteren voor een eigen kanaal, zoals een website. Die content kan nadien wel via sociale media gedeeld worden.

VOORSPELLING 3: Toenemende populariteit van de e-mail

De e-mail profileert zich als de meest belangrijke tool om een publiek te laten toenemen. Terwijl sommigen geloven dat e-mail niet meer relevant is, vertelt de media ons dat het net een groeiende tool is. Uit een onderzoek van het Content Marketing Instituut blijkt bovendien dat de e-mail beoordeeld wordt als de nummer één successtatistiek voor het meten van content marketing.

In 2017 zien we volgens Pulizzi twee dingen. Ten eerste zullen steeds meer merken gerichte en relevante e-nieuwsbrieven lanceren. Dit zal de belangrijkste methode worden om een groter publiek te bereiken. Ten tweede zullen meer merken afstappen van het idee ‘e-mail als marketingtool’ en beseffen dat het zeer relevant kan zijn voor customer experience.

05
Jan

4 redenen waarom online video de toekomst van content marketing is

Bedrijven geloven steeds meer in de kracht van bewegende beelden. Video is een effectief medium om te communiceren naar diverse doelgroepen en om aan brand storytelling te doen. Maar waar heeft video haar stijgende populariteit aan te danken?

Online video wordt een steeds belangrijkere tool om aan content marketing te doen. De afgelopen vijf jaar kenden we een explosie van visuele content. En daar stopt het niet, want volgens Cisco bestaat het online verkeer binnen drie jaar voor 90% uit visuele content. Ook uit recent onderzoek van de Content Marketing Association (UK) bleek dat video hét content medium van de toekomst is.

1. Snelle beschikbaarheid
De populariteit van online video heeft in eerste instantie vooral te maken met de snelle beschikbaarheid ervan. Door die snelheid is visuele content een essentieel onderdeel geworden in het voorzien van dagelijkse behoeften op het gebied van informatie en entertainment. Volgens marketingonderzoeker Nielsen bereikt YouTube vandaag al meer mensen in de doelgroep van 18- tot 49-jarigen dan eender welke televisiezender. Dat geldt niet alleen voor YouTube, want ook via verschillende andere kanalen, zoals Facebook, worden consumenten online geëngageerd.

2. Hapklare informatie
Consumenten verwachten hapklare informatie. Lastige of moeilijke informatie laten ze liever links liggen. Met video houd je hun aandacht wel vast. Een beeld zegt immers meer dan 1.000 woorden. Het is dus niet verwonderlijk dat 60% van de consumenten liever een video bekijkt dan dat hij een tekst leest. Bovendien stelde Cisco vast dat 80% van de consumenten eerder geneigd een product aan te kopen na het zien van een productvideo.

3. Eindeloos bereik
Het potentiële bereik van online visuele content is weergaloos. Contently stelde vast dat multimedia content, zoals video, drie keer zoveel mensen bereikt en 20% meer aandacht krijgt dan standaard online content. Ook zijn mensen meer geneigd om video’s te delen: 92% van de mensen die mobiele video bekijken, delen de video’s met anderen. Ook via sociale media worden de video’s gedeeld, wat zorgt voor meer verkeer naar de website.

4. Meer mobile
Mobile wordt steeds belangrijker. Er is duidelijk een verschuiving te zien waarbij het mobiele apparaat, zoals de smartphone en de tablet, primeert. België is trouwens één van de snelste stijgers op vlak van mobiel verkeer. De tijd dat mensen in het algemeen doorbrengen met het mobiel bekijken van online video, is verdubbeld in slechts een jaar tijd. Mobiel integreert nu eenmaal heel gemakkelijk met video. Daarom moet ook de (content) marketingstrategie worden aangepast aan dit mobiele medium.

Visuele content is dus dé trend in content marketing. Video is een medium dat de interactie tussen een merk en de consument kan laten groeien, waardoor de band wordt versterkt. Maar laat je niet vangen, want in een tijdperk van informatie overload, is het belangrijk om je te onderscheiden. Je moet de juiste content bieden aan de juiste doelgroep. Bovendien moet je, wil je het potentieel ervaren van visuele content, méér doen dan alleen een video maken. De beste resultaten krijg je door niet alleen een creatieve video te maken, maar door het creatief uitdenken van de campagne als geheel.

Trouwens, deze ontroerende video over Adidas gaat intussen viraal. De maker van de reclamevideo? Niet Adidas, maar wel de Duitse filmstudent Eugen Merher! Hij stuurde het filmpje op naar Adidas, maar de communicatie-afdeling toonde geen interesse. Wedden dat ze daar nu spijt van hebben?