THE BLOG

28
Feb

Branded content op Snapchat gaat de hoogte in

blogpost_WEEK09

Snapchat ontpopt zich als een geweldig platform voor merken. Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de gebruikers de branded content van merken opent en bekijkt. Snapchat is een sociaal medium dat wereldwijd 161 miljoen gebruikers telt.

Het Deense bureau Snaplytics houdt bij wat er gebeurt op Snapchatkanalen en verkoopt deze inzichten en data aan merken en bedrijven. Voor alle duidelijkheid: Snaplytics maakt geen onderdeel uit van Snap Inc. Bovendien onderzoekt Snaplytics enkel de interacties met merken op het sociale mediaplatform. De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op de data van meer dan 500 merken, 24180 Snapchat-stories en 217000 Snapchat-foto’s.

Uit het meest recente onderzoek van Snaplytics blijkt dat meer dan 50% van de Snapchat-gebruikers het verhaal van een merk opent. Hiervan bekijkt meer dan 85% het hele verhaal. Meer specifiek: 64% van de gebruikers dat branded content bekijkt, zocht op de gebruikersnaam van het merk zelf. 25% gebruikte een Snapcode, een soort barcode die je scant met je smartphone. Minder dan 10% kwam bij het merk terecht via een link. Merken die Snapchat gebruiken, verzenden gemiddeld drie berichten per week. 61% van de berichten is video. Een ‘story’ van een merk bestaat gemiddeld uit 11 foto’s of video’s.

Volgens Thomas Cilius, CEO van Snaplytics, is Snapchat het enige sociale netwerk waar marketeers hun bereik niet zien dalen. Merken gebruiken Snapchat om hun ambassadeurs te betrekken en om hen content te bieden die hen aanbelangt, in real-time. Celius zegt dat het onderzoek aantoont dat de aanbevelingen en calls-to-action via Snapchat veel sterker zijn dan via bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Creatief zijn en snel volgers aantrekken is de boodschap, dus!

21
Feb

Cinemagraphs, de evolutie van de animated GIF

De traditionele animated GIF is een opeenvolging van beelden, waardoor het lijkt op een korte video. Een cinemagraph daarentegen is één beeld waarin kleine elementen subtiel bewegen. Dat een bepaald deel van het beeld tot leven wordt gebracht, is wat cinemagraphs zo uniek maakt. Hierdoor wordt de foto realistischer, aantrekkelijker en zet het soms aan tot nadenken.

Met hun extra dimensie trekken cinemagraphs meteen de aandacht. We worden visueel gestimumeerd, en dat vereist een aanpak waarbij de boodschap en de inhoud heel snel worden overgebracht. Gebruikers grazen passief naar informatie door duizenden berichten en websites. Een cinemagraph is daarbij een ideale scroll-stopper.

Een cinemagraph is bovendien een effectieve manier om een verhaal te vertellen. Heel wat internationale bedrijven maken gebruik van cinemagraphs voor hun marketingcampagnes. Cinemagraphs kunnen een betoverende en tijdloze visuele boodschap orkestreren. In vergelijking met video kan een cinemagraph een merk bevorderen of kan het emoties oproepen in slechts enkele seconden.

Voor onze klant Talent4Work realiseerden we bovenstaande cinemagraph, en, al zeggen we het zelf, het resultaat mag er zijn!

15
Feb

Modemerk Diesel pakt uit met opvallende boodschap

Diesel-Ad-Campaign-LGBT-Gay-Make-Love-Not-Walls-David-LaChapell-The-Dapifer-1

Gisteren, op Valentijnsdag, lanceerde het Italiaans modemerk Diesel haar nieuwe lente-zomer 2017 campagne. Daarbij pakt Diesel uit met een opmerkelijke boodschap: make love not walls.

Diesel kwam op Valentijnsdag met een wereldwijde merkcampagne én haar grootste campagne ooit. Met de duidelijke boodschap ‘make love not walls’ neemt het merk de Mexicaanse muur van de Amerikaanse president Trump op de hak. Er is te veel haat en verdeeldheid, en volgens Diesel moeten we de barrières doorbreken op het moment dat angst de wereld verdeelt met muren. Diesel pleit met een verhaal van liefde, moed en rebellie voor meer eenheid, verdraagzaamheid en tolerantie.

De campagne werd uitgewerkt door het Nederlands bureau Anomaly Amsterdam. Ze werkten hiervoor samen met fotograaf David LaChapelle, die eerder al controversieel campagnebeeld maakte voor Diesel. Zo shootte hij in 1995 een beeld van twee kussende matrozen. Dat was meteen een van de eerste grote reclamecampagnes waarin een homokoppel centraal stond. Diesel is een rebels merk en laat met deze campagne opnieuw zien dat het niet bang is om actief deel te nemen aan wereldwijde discussies.

Benieuwd naar de campagnevideo? Bekijk het hier!

14
Feb

Valentijnsdag: learnings voor content marketing

blogpost_WEEK07_fin

Je hebt het ongetwijfeld gemerkt: vandaag is het Valentijnsdag. De voorbije weken konden we zwemmen in de rode en roze bloemen, wenskaarten en snoep. Maar Valentijn is méér dan een dag waarop onze bloedsuikerspiegel de hoogte in gaat. Hier zijn enkele content marketing lessen die je kan opsteken van de dag van de verliefden.

Timing is alles: Meestal kan je ze meteen na de eindejaarsfeesten al vinden: de hartvormige dozen, de knuffelbeertjes en de wenskaarten met lieve boodschappen. Het einde van één feestperiode is dan ook het begin van een nieuwe. Dus op het moment dat je genoeg hebt gehad van die kerstbuches, is het tijd voor chocolade hartjes. Blijf dus steeds één stap voor op je klanten. Dat doe je door bijvoorbeeld te werken met een editorial kalender. Zo ben je er zeker van dat je op tijd weet waarover je kan communiceren met je doelpubliek.

Focus op je doelpubliek: Volgens onderzoek zou 85% van de kaarten gekocht wordt door vrouwen. 73% van de bloemen wordt daarentegen gekocht door mannen. Deze statistieken maken meteen duidelijk dat het belangrijk is om je doelpubliek te leren kennen. Wat wilt jouw doelpubliek en wat trekt hen aan? Probeer zoveel mogelijk data over je publiek te verzamelen. Want alleen zo kan je gericht met hen communiceren.

Gebruik consistente thema’s: Liefde, affectie, verlangen, … Valentijn is zodanig stevig verankerd met deze thema’s dat het tijdens deze periode bijna onmogelijk is om een wenskaart te vinden zonder een liefdevolle boodschap of een afbeelding van Cupido. Dat is ook wat je moet proberen te bereiken met je content marketingstrategie. Ontwikkel opvallende thema’s voor je content en ga er regelmatig op in. Herhaalde kernboodschappen zorgen namelijk voor een duidelijke identiteit.

Vergeet het geheel niet: Voor sommigen is een lieve boodschap of een hartvormige kussen op Valentijn niet voldoende. Zij willen alles erop en eraan: een bos bloemen, een doos chocolade én een romantisch etentje in een duur restaurant. Hetzelfde geldt voor content marketing. Je kan geen grootse resultaten verwachten als je in je content marketingstrategie niet inzet op alle componenten, zoals SEO, sociale media, … Alleen dan genereer je de beste resultaten.

Gebruik klare taal: De perfecte Valentijnskaart kiezen kan moeilijk zijn, vooral als je niet zeker bent waar je precies naar op zoek bent. Want hoe weet jij nu welke kaart het beste past voor je partner als er keuze is tussen zoveel verschillende boodschappen? Daarom: hou het simpel als het gaat om storytelling. Gebruik klare taal om complexe informatie te delen en verhalen te vertellen, en vermijd vooral te gecompliceerd vakjargon.

Op vlak van content marketing is het belangrijk om te communiceren op een verteerbare en toegankelijke manier. Het doel is immers om de aandacht van je doelpubliek te trekken en om ervoor te zorgen dat je klanten blijven terugkomen!

08
Feb

E-mailcampagnes en de weg naar succes

blogpost_WEEK06

De populariteit van e-mailmarketing neemt toe: steeds meer bedrijven lanceren gerichte en relevante e-nieuwsbrieven. Zo willen ze een groter publiek bereiken en de relatie met bestaande klanten onderhouden. Voor de meeste bedrijven blijft e-mailmarketing echter nog een onzekere gok. Een goede aanpak kan een garantie zijn voor succes.

PERSONALISEER JE NIEUWSBRIEF

Mensen willen behandeld worden als unieke personen. Zorg dus voor personalisatie van je e-nieuwsbrief. Denk er ook aan dat mensen niet zit te wachten op de zoveelste commerciële e-mail en dat ze liever benaderd worden door iemand van vlees en bloed. Kies dus voor een platte tekst en overdrijf niet met campagnebeelden en banners. Sluit de e-mail persoonlijk af, liefst met een eigen naam en niet met die van het bedrijf.

SEGMENTEER JE DOELPUBLIEK

In plaats van naar iedereen dezelfde e-mail te versturen, kan je gebruik maken van de feedback die je krijgt om je e-maillijst te segmenteren. De consument van vandaag verwacht de juiste boodschap op het juiste moment, aangepast volgens zijn behoefte. Hoe meer je segmenteert binnen je database, hoe relevanter je content, dus hoe groter de kans op conversie.

HOU REKENING MET MOBIEL

Veel bedrijven vergeten dat een aantal mensen alleen internet gebruiken via een mobiel apparaat. Je e-nieuwsbrieven zijn dus best geoptimaliseerd voor mobiel. Ongeacht het apparaat waarop iemand je e-mail leest, het zou zichzelf automatisch moeten kunnen aanpassen aan het scherm. Dit is gelukkig niet moeilijk, want de meeste tools voor e-mailmarketing zijn sowieso voorzien op geoptimaliseerde e-mailcampagnes.

TEST, OPTIMALISEER EN TEST OPNIEUW

Test je resultaten om te weten wat er goed of wat er slecht zit. Bekijk dit volgens verschillende parameters, zoals tekst, afbeeldingen, onderwerp en tijdstip van verzending. A/B testing is zeer gemakkelijk én het geeft je nadien een gedetailleerd overzicht zodat je jouw campagne kan verfijnen. Na de optimalisatie, kan je de resultaten opnieuw testen, alvorens je e-nieuwsbrief de wereld in te sturen.

02
Feb

Print? Springlevend!

Print is niet dood. Vorige week verscheen het eerste print magazine van Amayzine, een online lifestyle magazine. Ze maken nu bewust de overstap van online naar print.

Eén van de argumenten voor die overstap is het feit dat je met een print magazine nog meer kan uitpakken op vlak van lay-out en design. Het print magazine wordt dan, naast het succesvolle online platform, gezien als een pronkstuk om het beste van Amayzine te presenteren.

Print is dus springlevend. Ondanks het feit dat er continu nieuwe online platformen verschijnen waarop je je content kwijt kan, ligt het waarderingscijfer voor magazines nog steeds op 7,7. Om de vergelijking te maken: voor televisie is dat 6,1 en voor radio 5,9. Dat bleek eerder al uit een Custo-onderzoek.

Ook voor content marketing zijn magazines trouwens een uitstekende tool. Niet alleen de lange leestijd en het activerende effect van magazines is een troef. Magazines werken bovendien goed als conversatiestarter en hebben een positief effect op het merkimago. Want wie je magazine waardeert, staat meer open voor je merk of je bedrijf.