THE BLOG

28
Mar

Internetgebruik: dit wil jouw doelgroep online bereiken

Je hoort het vast vaker: je moet inspelen op de noden van je doelgroep. Online zijn mensen continu op zoek naar informatie. Maar waarom gaan ze online? Wat in hun motivatie en wat willen ze bereiken?

AOL Advertising deed een onderzoek naar de motivatie en het gedrag van mediaconsumenten online. Hiervoor heeft AOL meer dan 50.000 mensen uit 8 verschillende landen ondervraagd. De mediaconsumenten werden gevraagd naar de belangrijkste redenen en doelen voor hun internetgebruik. Deze top 8 kwam uit het onderzoek naar boven:

  1. Inspiratie opdoen: Internetgebruikers zijn op zoek naar nieuwe ideeën en ervaringen.
  2. Zich goed voelen: Ze zoeken content om hun gemoedstoestand te verbeteren of om te relaxen.
  3. Sociale update: Ze willen op de hoogte blijven van ontwikkelingen in hun netwerk.
  4. Entertainment: Mensen willen zich vermaken of willen hun zinnen verzetten en zoeken afleiding.
  5. Vragen beantwoorden: Internetgebruikers zoeken online naar antwoorden en advies.
  6. Op de hoogte blijven: Ze willen op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en trends en zoeken relevantie.
  7. Connecteren: Mensen zoeken aansluiting bij een community.
  8. Troost zoeken: Ze zoeken bevestiging en ondersteuning of nieuwe inzichten.
21
Mar

Reality check: valse verwachtingen van content marketing

blogpost_valse verwachtingen

In een recent artikel van het Content Marketing Instituut worden een aantal valse content marketing verwachtingen omschreven. Deze zouden je niet mogen tegenhouden om in te zetten op content marketing, maar toch is het belangrijk om je voor te bereiden op een reality check. We omschrijven er een paar:

 “We gaan geweldige content creëren”

Realiteit: Fantastische content creëren is niet gemakkelijk. Je mag dus niet verwachten dat je elke dag opnieuw geweldige inhoud zult creëren. Focus eerder op hoe je een meerwaarde kunt creëren.

 “We gaan elke dag content produceren voor meer bereik”

Realiteit: Je moet zeker niet dagelijks content uitpersen om je bereik uit te breiden. Kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en optimaliseer de content die jouw doelpubliek nuttig of interessant vindt.

“Iedereen zal onze content willen delen”

Realiteit: Je mag verwachten dat jouw content verspreid wordt met behulp van sociale media. Maar dit zal niet automatisch gebeuren. En vergeet niet dat je ook heel wat content zult creëren dat nauwelijks de aandacht trekt.

“Niemand pakt het aan zoals wij, dus wij zijn de beste”

Realiteit: Je hebt, hoe dan ook, concurrentie. Er is een grote kans dat iemand vanuit dezelfde branche zich ook al bezighoudt met content marketing. En vergeet niet: het is niet omdat jij het anders aanpakt, dat je het juist aanpakt!

“Onze klanten gaan helemaal weg zijn van deze content”

Realiteit: Het doel van content marketing is niet altijd om ervoor te zorgen dat jouw doelpubliek ervan houdt. Niet iedereen zal jouw content appreciëren, en dat is oké. Want soms wil je ook gewoon een bepaalde reactie uitlokken of provoceren.

“Onze content marketing gaat serieuze inkomsten genereren”

Realiteit: Content marketing draait om het opbouwen en het versterken van relaties met jouw doelpubliek en het opbouwen van vertrouwen. Dit kan uiteindelijk leiden tot betere verkoop. Onthoud wel dat het een proces is.

14
Mar

3 misverstanden over bedrijfswebsites

 3 misverstanden over bedrijfswebsites

Investeren in je eigen website is investeren in de toekomst van je bedrijf. Een professionele website draagt immers bij tot het betrouwbare karakter van je bedrijf, en het heeft een grote invloed op de keuze van potentiële klanten om tot actie over te gaan.

Toch wordt het belang van een goede website vaak nog onderschat. Bloovi zette 3 misverstanden over het (laten) ontwikkelen van een bedrijfswebsite recht.

1. “Mijn bedrijf heeft geen website nodig”

Ondanks het feit dat een website het online visitekaartje van je bedrijf is en het dé manier is om jouw unieke propositie over te brengen, wordt het belang ervan door sommige bedrijven nog steeds onderschat. In 2016 bleek uit een onderzoek van BE.STAT dat 27% van de Belgische bedrijven (nog) niet online aanwezig is. Zo loop je natuurlijk het risico om klanten te missen, omdat deze simpelweg de weg naar je bedrijf niet vinden. Online aanwezigheid is onmisbaar geworden; jouw klanten verwachten dit van jou.

2. “Het webdesign is prioritair”

Hoewel een strak webdesign invloed heeft op hoe de consument deze ervaring beschouwt, is dit niet het belangrijkste aan de website. Allereerst moet je nadenken over wat je wil bereiken met de website. Wil je alleen informatie geven of je portfolio laten zien? Laat je graag klanten aan het woord? Wil je dat potentiële klanten jou contacteren? Of is het de bedoeling dat klanten meteen overgaan tot aankoop via een webshop? Breng één krachtige boodschap over op je website. Kies nadien het webdesign in functie van je doelstelling.

3. “Ik zet mijn producten en diensten centraal”

Bedrijven communiceren vaak vanuit het perspectief van de producten of diensten die ze aanbieden, oftewel vanuit het business-perspectief. Daarbij zetten ze de consument weinig centraal. Beter is om te focussen op welke oplossing het product of de dienst biedt voor de consument. Daarvoor moet je eerst op zoek gaan naar de zogenaamde sweet spot tussen jouw aanbod en wat jouw consumenten nodig hebben. Jij moet meerwaarde bieden aan je potentiële kopers.

07
Mar

Zal virtual reality content marketing veranderen?

blogpost_WEEK10

Virtual reality zou volgens experts de komende twee jaar blijven toenemen in populariteit. Bijna elke industrie zal ermee in aanraking komen, met in het bijzonder journalistiek, gezondheidszorg, architectuur en natuurlijk marketing.

Niet alleen vanuit de industrie, maar ook vanuit het standpunt van de consument wordt verwacht dat virtuality reality steeds meer tot uiting zal komen in de nabije toekomst. Uit een onderzoek van Greenlight Insights blijkt dat 62% van de consumenten zich meer geëngageerd voelt door een merk dat inzet op VR-ervaringen. 71% van de consumenten vindt dat een merk vooruitstrevend is als het inzet op VR.

What’s in a name

Virtual reality simuleert een omgeving via een computer om de gebruiker via diverse zintuigen onder te dompelen in een ervaring. Via speciale stereoscopische brillen en headsets kom je visueel en auditief in een andere wereld terecht. Dit zorgt voor een levensechte ervaring, die vaak ook interactief is. Het is mogelijk om de omgeving te verkennen en te manipuleren. Het doel van VR is een ervaring te creëren die niet meer van de realiteit te onderscheiden is.

Vooraleer je begint…

Er zijn bepaalde soorten verhalen die zich van nature lenen voor VR. Het is belangrijk te weten dat de locatie een karakter an sich is. Dus je kiest best voor verhalen die zich afspelen in meeslepende omgevingen. Verder heeft niet iedereen een VR headset. Dus zorg ervoor dat je de VR ervaring koppelt aan een ander kanaal, zoals Facebook 360 of YouTube 360 campagne. Op die manier kan je meer mensen bereiken.