THE BLOG

28
Apr

#twinningiswinning

p4-5_spreadrood

De maand mei staat voor de deur. En meimaand betekent mamamaand! Bij JBC worden alle mama’s in de bloemetjes gezet.

JBC is een modemerk voor échte mensen en gezinnen. JBC wil hen helpen om te stralen en om zichzelf goed te voelen. Wij bedenken de beeldconcepten en shooten de beelden voor de website, de nieuwsbrief, het magazine en de beelden die je in de winkel ziet hangen. Bovendien staat BeContent ook in voor de content over de verschillende kanalen.

Voor moederdag kwamen we met de hashtag #twinningiswinning en zetten we drie matching outfits in de kijker. We speelden in op de wederzijdse trots die kinderen en hun moeders voor elkaar voelen. Naast mini me, mega mama, gaan we in mei ook de Italiaanse tour op en maken we tijd voor family time.

Benieuwd naar het eindresultaat? Bekijk het volledige magazine hier of ontdek het in jouw JBC-winkel!

20
Apr

Zo kan de concurrentie jouw content marketing strategie boosten

Jouw concurrenten kennen is alles. Weten wie je concurrenten zijn en wat zij aanbieden, kan je helpen om niet alleen jouw producten en diensten, maar ook jouw content marketing strategie te verbeteren.

Kijk en luister daarom goed naar je concurrenten. Wat doen ze? Waar houden zij zich mee bezig? Als zij iets doen wat jij (nog) niet doet, zijn zij daardoor in het voordeel. Maar let op: iets repliceren is te gemakkelijk. Neem daarom een duik in het diepe en ga op zoek naar een nog beter idee. Maakt jouw concurrentie gebruik van case studies? Zorg dan dat die van jou interactief zijn. Gebruik bijvoorbeeld videogetuigenissen, animerende beelden en vértel het verhaal beter. Zo zal je er ook voor zorgen dat je gemakkelijker terug te vinden bent via zoekmachines.

Alleen je concurrentie, en alles wat ze doen, op de hielen volgen, is niet voldoende. Zoek nieuwe (content marketing) mogelijkheden die jouw concurrenten nog niet hebben ontdekt. Wees de eerste om de (nieuwe) behoeften van je klanten aan te pakken. Zo spring jij er gegarandeerd uit. Met behulp van wat extra research kan je gemakkelijk op nieuwe ideeën komen. Ga op zoek naar vragen die relevant zijn voor jouw branche of vragen waar jouw doelpubliek een antwoord op wil. Verzamel informatie dat een bijdrage kan leveren aan de conversatie, of dat net een nieuwe conversatie kan starten.

Creëer (nieuwe) content marketing strategieën door gebruik te maken van de zwakke punten van jouw concurrenten. Want alleen door je concurrentie goed in de gaten te houden, kan jij op de beste manier reageren met eigen initiatieven.

13
Apr

Dit is waarom we content delen

blogpost_WEEK15_v1

Het delen van content: de heilige graal voor wie zich bezig houdt met content marketing, social media en online marketing. Zelfs nu er zoiets bestaat als het promoten van content, is het geen geheim dat het bereik van de content van bedrijven of merken op sociale media vooral groeit als er geliked, gedeeld, geklikt en gereageerd wordt.

Ook al is het slechts een deel van het verhaal, ‘content sharing’ is iets dat leeft in alle vormen van marketing en zelfs in de bredere context van storytelling. Maar waarom delen mensen content? Waarom vertellen ze verhalen? En waarom houden ze zich er überhaupt mee bezig?

  • Uit een onderzoek van de New York Times over het deelgedrag van mensen op sociale media bleek dat dit vooral iets zegt over de band met anderen. Zo wordt vooral content gedeeld dat van waarde is voor anderen, content dat een doel of issue van belang steunt of content dat de band met anderen versterkt.
  • Bovendien dienen reacties via sociale media op persoonlijke berichten van gebruikers als een vorm van sociale beloning. Zo concludeerden enkele wetenschappers van de Universiteit van Hamburg. Het aantal reacties dat men krijgt hangt samen met de wederzijdse beïnvloeding. Dus hoe meer reacties iemand krijgt, hoe meer die persoon geneigd zal zijn om informatie te delen.
  • Ook emotie speelt een grote rol in het deelgedrag. Dat blijkt uit een onderzoek van Buzzsumo. Zij analyseerden de onderliggende emoties van artikels die gedeeld werden op sociale media en kwamen tot de conclusie dat verwondering de meest gedeelde emotie is. Ook gelach en vreugde zijn emoties die vaak voorkomen. Woede en verdriet daarentegen zijn minder populair.

Moraal van het verhaal is dat het delen van content vooral draait om de relatie van gebruikers onderling. Mensen delen vooral content die betrekking heeft op zichzelf, ze delen content om de band met anderen te versterken, en het liefst van al delen ze content met een positieve of optimistische ondertoon.

Vooraleer je hiermee aan de slag gaat, moet je jezelf nog twee dingen afvragen. Ten eerste: is jouw content ‘shareable’? Kan jouw content gemakkelijk worden doorgestuurd of is er een ‘share’-knop beschikbaar? En ten tweede: is jouw content het waard om gedeeld worden? Dit gaat verder dan de psychologie achter ‘content sharing’. We hebben het misschien al vaak herhaald. Maar weten wie je doelpubliek is en wat zij waarderen, is absoluut key.

06
Apr

Stories, de nieuwste trend op sociale media

blogpost_stories

Via Snapchat kunnen gebruikers al een hele tijd tijdelijke berichten, video’s en foto’s met elkaar delen. Met de ‘stories’ kan je verslag doen van gebeurtenissen of momenten uit je dag. Dit ‘kortstondige’ format wordt nu meer en meer overgenomen door andere sociale netwerken. En dat heeft zo z’n redenen…

Stories = trending

Snapchat, een sociaal netwerk dat voornamelijk jongeren aantrekt, nam het voortouw bij het delen van kortstondige, snelle en tijdelijk berichten. Nu kopiëren niet alleen Facebook en Instagram, maar ook WhatsApp het succesvolle format. Op Instagram kan je al sinds 2016 gebruik maken van de Instagram Stories. Dit zijn foto’s en video’s die bovenaan je feed en je eigen profiel verschijnen. Facebook is aan het experimenteren met een gelijkaardige dienst: Facebook Stories. En WhatsApp begon eind februari ook zo’n gelijkaardige functie uit te testen, namelijk de visuele status. Voorheen was dat een zinnetje, nu worden dat foto’s, gifs en video’s in een beeldverhaal dat dan 24 uur blijft staan.

Wegwerp content

Kenmerkend aan stories is dat ze steeds tijdelijk zijn. Zo kan je op Snapchat de foto’s en video’s maximaal voor 10 seconden bekijken. Je kan ze bovendien maar twee keer in totaal bekijken. Na 24u wordt de content vernietigd, en kan je het beeldmateriaal niet meer opnieuw bekijken. Als iemand toch een screenshot van jouw content neemt, dan word je daar automatisch van verwittigd. Dit zorgt voor de verschuiving op sociale media van ‘eeuwige publicatie’ naar ‘wegwerpproduct voor eenmalig gebruik’. Door de tijdelijkheid van de stories hebben gebruikers de indruk dat de content beter wordt beschermd. Dit kan dan ook meteen de reden van de populariteit van het format zijn.

Grote opmars op social

Door de korte momentopnames krijg je de indruk dat je live iemands leven kunt volgen. Je krijgt de unieke kans om op een snelle manier betrokken te zijn bij bepaalde gebeurtenissen. Misschien is dit de oorzaak van de grote opmars van Snapchat onder de jongeren. Maar liefst 67% van de 15- tot en met 19-jarigen maakt immers gebruik van het medium. Dat meerdere grote sociale netwerken nu inzetten op dit format van tijdelijke content, is dan ook geen verrassing.

Uitdaging voor merken

In een eerdere blogpost schreven we al dat Snapchat zich ontpopt als zijnde een geweldig platform voor merken. Nochtans blijft Snapchat voor bedrijven en merken een uitdaging. Instagram Stories daarentegen doet het erg goed bij merken. Dat kan te wijten zijn aan het feit dat het medium meer toegankelijk is voor merken. Het is ook gemakkelijker om via Instagram merken op te pikken, te volgen en hun content te ‘liken’. Verder spreekt het medium een bredere doelgroep aan dan bijvoorbeeld Snapchat, waarmee je voornamelijk tieners kan bereiken.

In elk geval is de story-trend in het algemeen iets dat werkt, via de verschillende kanalen. Het is een andere manier van communiceren met je doelgroep. Je kan bijvoorbeeld nieuwsgierigheid creëren, je kan zeer actuele content delen en kort op de bal spelen, een verhaal vertellen en zelfs acties voeren. Iets om bij stil te staan bij het (her)bekijken van je content strategie?