THE BLOG

26
May

De folder blijft hip

Reclamefolders boeten niet in aan populariteit. Dat blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse bevraging van BD myShopi. Maar liefst 9 op de 10 Belgen lezen weldegelijk de reclamefolders die ze via hun brievenbus ontvangen.

Jaarlijks doet BD myShopy, een bedrijf dat wekelijks 4,5 miljoen Belgische huishoudens reclamefolder en gratis pers bezorgt, een onderzoek genaamd ‘Door to Door Impact Survey’. Ook dit jaar blijkt dat de overgrote meerderheid van de Belgen, maar liefst 92%, de reclamefolders die ze in hun brievenbus krijgen vaak en intensief lezen.

Jongeren geen uitzondering

Voor de millennials geldt dezelfde bevinding. 90% van de ondervraagde jongeren leest folders. Het enige verschil is dat ze er iets minder tijd aan spenderen, namelijk 16 minuten. De gemiddelde Belg houdt zich 20 minuten per week bezig met het doornemen van folders.

Papier boven digitaal

Hoewel de reclamefolders ook aan digitale opmars bezig zijn, prefereert de meerderheid, meer specifiek 87% van de ondervraagden, toch de papieren versie. De positie van papieren folders blijft dus, ook ten tijde van de digitalisering, zeer sterk. Deze bevinding geldt ook voor de jongere doelgroepen.

Supermarktfolders zijn populairst

Vooral folders van supermarkten blijven de folders die het vaakst gelezen worden. 85% van de lezers lezen graag een supermarktfolder. Vrouwen verkiezen ook mode-, decoratie en meubelfolders. Mannen lezen daarentegen het liefst computer- en elektronicafolders.

Reclamefolder versus winkelroute

Uit het onderzoek blijkt dat 80% van de Belgen zich bij het maken van het boodschappenlijstje laat inspireren door een folder. De papieren zet niet alleen aan tot aankopen. 46% beweert dat ze zelfs bepaalde winkels bezoeken naar aanleiding van een folder.

Huis-aan-huisreclame is een springlevend medium. Geen wonder dat folders een groot aandeel blijven hebben in de moderne marketingmix van retailers, dus! Trouwens, heb jij onze JBC Vakantiekrant al in de bus zien vallen?

Vakantiekrant 2

18
May

3 dingen die je moet onthouden van het contentmarketingcongres Content Rules ?!

image1

Het contentmarketingcongres Content Rules ?! gemist vorige week? Wij sommen voor jou de belangrijkste aandachtspunten op!

Content Rules ?! ging van start met een knal. Niemand minder dan Joe Pulizzi en Dave Trott, beiden grote namen in het vak, mochten de spits afbijten als key note sprekers. Hier alvast enkele statements die je zeker moet onthouden:

 1.     Maak dingen die buiten de norm vallen

Zorg ervoor dat je origineel uit de hoek komt. Pas dan staan mensen stil bij je idee en creëer je dus de juiste impact, aldus Trott. Ook Joe Pulizzi wijst erop dat je verder moet gaan dan het vinden van ‘the sweet spot’, de plek waar de gedefinieerde pijnpunten of aspiraties van je (potentiële) klanten samenkomen met de unieke en specifieke expertise die je bedrijf of je merk te bieden heeft of de propositie die je hebt.

De meeste marketeers stoppen na het vinden van deze sweet spot. Om te voorkomen dat jouw content hetzelfde is als die van de concurrentie, moet je op zoek gaan naar de zogenaamde ‘content tilt’. Zorg ervoor dat jouw content verschilt van die van jouw concurrenten. Baken je doelgroep verder af, kies voor een specifieke niche of bekijk de dingen eens vanuit een vernieuwend perspectief.

2.     Je moet niet overal publiceren

Veel marketeers denken dat ze overal moeten publiceren, omdat het kan. Volgens Pulizzi is het een verkeerd om te denken dat je op alle kanalen moet inzetten, en is dit niet bepaald strategisch. De kunst is eigenlijk om een eigen kanaal te kiezen en daarin dominant te worden. Het gaat erom ‘nee’ te zeggen.

Daarna maak je van je volgers of bezoekers trouwe abonnees. Dit kan via verschillende kanalen, en je moet op zoek gaan naar het ideale kanaal voor jouw content, maar Pulizzi verkiest nieuwsbrieven. Ook Trott is het ermee eens dat de manier waarop we content aan de man brengen tegenwoordig cruciaal is. Via welk kanaal hebben we het meeste impact?

3.     Hou het simpel

Eenvoud is de rode draad doorheen Dave Trotts visie. We hebben, zo zegt hij, snel de neiging om in complexiteit te vervallen, maar eenvoud zorgt nu eenmaal voor de beste creatieve basis. Daarom raadt hij aan om het simpel te houden. Content marketing is een complexe industrie, maar daarbij vergeten we vaak hou krachtig eenvoud kan zijn.

“Simple is smart. Complicated is stupid,” aldus Trott. Jezelf verbergen achter moeilijke woorden, toont enkel aan dat je de materie niet volledig begrijpt. Volgens Trott moet iedereen een boodschap kunnen begrijpen, anders is het een verloren zaak.

11
May

Carrefour pakt uit met de Simply you box

photography by Kris Janssens | 2017 © www.viktorbentley.com

Tijd te kort om na een drukke dag boodschappen te doen of geen inspiratie om zelf aan de slag te gaan in de keuken? Een foodbox is dan een uitstekende oplossing. Goed nieuws, want onlangs lanceerde Carrefour de Simply you box!

Bij de Simply you box kan je elke week kiezen uit 9 verschillende recepten, waaronder drie veggie-gerechten, drie kindvriendelijke gerechten en drie klassieke gerechten. Je kan zelf een combinatie van gerechten maken tussen de verschillende categoriën. Keuze genoeg, en voor ieder wat wils!

Elke maaltijd is gemakkelijk te bereiden in maximum 30 minuten tijd. De ingrediënten zijn vers, gezond, seizoensgebonden en zijn bij voorkeur van Belgische oorsprong. Er zijn boxen voor 2 of voor 4 personen.

Naast de ingrediënten, bevat de Simply you box een handige receptfiche die het recept stap voor stap beschrijft. Op de fiche vind je ook een QR code terug die linkt naar de bijhorende video.

Deze foodbox is er trouwens eentje zonder abonnement. Elke week opnieuw kan je dus kiezen of je de box wil aanschaffen. De foodbox kan steeds op maandag worden afgehaald in één van de deelnemende hypermarkten Carrefour, op een moment dat jou past.

Voor de Simply you box bedenken onze foodstylisten de recepten en schrijven ze de instructies voor de gerechten uit. Nadien worden de recepten steeds gefotografeerd en worden ook de bijhorende video’s geshoot.

Zin in meer? Neem eens een kijkje op de website van de Simply you box!