THE BLOG

03
Oct

Evergreen content, de content die relevant blijft

Je hebt misschien al gehoord van evergreen content. Deskundigen gooien de term wel eens graag in het rond. Maar wat is evergreen content precies? En vooral: waarom is het zo belangrijk? 

Evergreen content is content dat nooit verouderd en altijd relevant blijft. Evergreen content moet slechts één keer geschreven worden, maar de lezers kunnen er tijdens verloop van tijd van blijven genieten. Het blijft dus steeds waardevol voor het publiek. Hierdoor is het effectiever dan specifieke, of de zogenaamde datumgeoriënteerde, content.

Tegelijkertijd verstrekt evergreen content basisinformatie aan de lezers die van cruciaal belang is voor het begrijpen van de andere content. Je kan er dus vaak gemakkelijk naar refereren als je het hebt over dingen die misschien niet altijd meteen even duidelijk zijn voor je lezers.

Evergreen content komt voor in verschillende soorten en vormen. Zo heb je de ‘how to’s’, tutorials en de ‘frequently asked questions’. Maar het kan ook gaan over bepaalde problemen in de sector of definities die van belang zijn om de sector te begrijpen.

Door middel van evergreen content, kan jij je bij je klanten positioneren als zijnde expert in de sector. Maar evergreen content is niet alleen belangrijk voor de perceptie van je klanten. Bovendien speelt het een grote rol voor zoekmachines zoals Google.

Evergreen content moet steeds geactualiseerd blijven worden. Het doel is immers dat de content je publiek op lange termijn ten goede zal komen. Wees je er dus van bewust dat slechts weinig content up-to-date kan blijven zonder enkele aanpassingen van jou.

Zorg er eveneens voor dat je evergreen content niet begraven wordt onder je andere posts. Zet ze in de kijker en zorg ervoor dat ze meteen zichtbaar zijn voor nieuwe bezoekers. Je kan er bijvoorbeeld naar verwijzen in andere artikels, je kan ervoor kiezen om de ‘populaire artikels’ uit te lichten of je kan ze artikels opnieuw posten.

Neem dus de tijd voor het creëren van evergreen content. Want, geloof ons, het loont!