06
Apr

Stories, de nieuwste trend op sociale media

blogpost_stories

Via Snapchat kunnen gebruikers al een hele tijd tijdelijke berichten, video’s en foto’s met elkaar delen. Met de ‘stories’ kan je verslag doen van gebeurtenissen of momenten uit je dag. Dit ‘kortstondige’ format wordt nu meer en meer overgenomen door andere sociale netwerken. En dat heeft zo z’n redenen…

Stories = trending

Snapchat, een sociaal netwerk dat voornamelijk jongeren aantrekt, nam het voortouw bij het delen van kortstondige, snelle en tijdelijk berichten. Nu kopiëren niet alleen Facebook en Instagram, maar ook WhatsApp het succesvolle format. Op Instagram kan je al sinds 2016 gebruik maken van de Instagram Stories. Dit zijn foto’s en video’s die bovenaan je feed en je eigen profiel verschijnen. Facebook is aan het experimenteren met een gelijkaardige dienst: Facebook Stories. En WhatsApp begon eind februari ook zo’n gelijkaardige functie uit te testen, namelijk de visuele status. Voorheen was dat een zinnetje, nu worden dat foto’s, gifs en video’s in een beeldverhaal dat dan 24 uur blijft staan.

Wegwerp content

Kenmerkend aan stories is dat ze steeds tijdelijk zijn. Zo kan je op Snapchat de foto’s en video’s maximaal voor 10 seconden bekijken. Je kan ze bovendien maar twee keer in totaal bekijken. Na 24u wordt de content vernietigd, en kan je het beeldmateriaal niet meer opnieuw bekijken. Als iemand toch een screenshot van jouw content neemt, dan word je daar automatisch van verwittigd. Dit zorgt voor de verschuiving op sociale media van ‘eeuwige publicatie’ naar ‘wegwerpproduct voor eenmalig gebruik’. Door de tijdelijkheid van de stories hebben gebruikers de indruk dat de content beter wordt beschermd. Dit kan dan ook meteen de reden van de populariteit van het format zijn.

Grote opmars op social

Door de korte momentopnames krijg je de indruk dat je live iemands leven kunt volgen. Je krijgt de unieke kans om op een snelle manier betrokken te zijn bij bepaalde gebeurtenissen. Misschien is dit de oorzaak van de grote opmars van Snapchat onder de jongeren. Maar liefst 67% van de 15- tot en met 19-jarigen maakt immers gebruik van het medium. Dat meerdere grote sociale netwerken nu inzetten op dit format van tijdelijke content, is dan ook geen verrassing.

Uitdaging voor merken

In een eerdere blogpost schreven we al dat Snapchat zich ontpopt als zijnde een geweldig platform voor merken. Nochtans blijft Snapchat voor bedrijven en merken een uitdaging. Instagram Stories daarentegen doet het erg goed bij merken. Dat kan te wijten zijn aan het feit dat het medium meer toegankelijk is voor merken. Het is ook gemakkelijker om via Instagram merken op te pikken, te volgen en hun content te ‘liken’. Verder spreekt het medium een bredere doelgroep aan dan bijvoorbeeld Snapchat, waarmee je voornamelijk tieners kan bereiken.

In elk geval is de story-trend in het algemeen iets dat werkt, via de verschillende kanalen. Het is een andere manier van communiceren met je doelgroep. Je kan bijvoorbeeld nieuwsgierigheid creëren, je kan zeer actuele content delen en kort op de bal spelen, een verhaal vertellen en zelfs acties voeren. Iets om bij stil te staan bij het (her)bekijken van je content strategie?

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *