BLOG

03
Oct

Evergreen content, de content die relevant blijft

Je hebt misschien al gehoord van evergreen content. Deskundigen gooien de term wel eens graag in het rond. Maar wat is evergreen content precies? En vooral: waarom is het zo belangrijk? 

Evergreen content is content dat nooit verouderd en altijd relevant blijft. Evergreen content moet slechts één keer geschreven worden, maar de lezers kunnen er tijdens verloop van tijd van blijven genieten. Het blijft dus steeds waardevol voor het publiek. Hierdoor is het effectiever dan specifieke, of de zogenaamde datumgeoriënteerde, content.

Tegelijkertijd verstrekt evergreen content basisinformatie aan de lezers die van cruciaal belang is voor het begrijpen van de andere content. Je kan er dus vaak gemakkelijk naar refereren als je het hebt over dingen die misschien niet altijd meteen even duidelijk zijn voor je lezers.

Evergreen content komt voor in verschillende soorten en vormen. Zo heb je de ‘how to’s’, tutorials en de ‘frequently asked questions’. Maar het kan ook gaan over bepaalde problemen in de sector of definities die van belang zijn om de sector te begrijpen.

Door middel van evergreen content, kan jij je bij je klanten positioneren als zijnde expert in de sector. Maar evergreen content is niet alleen belangrijk voor de perceptie van je klanten. Bovendien speelt het een grote rol voor zoekmachines zoals Google.

Evergreen content moet steeds geactualiseerd blijven worden. Het doel is immers dat de content je publiek op lange termijn ten goede zal komen. Wees je er dus van bewust dat slechts weinig content up-to-date kan blijven zonder enkele aanpassingen van jou.

Zorg er eveneens voor dat je evergreen content niet begraven wordt onder je andere posts. Zet ze in de kijker en zorg ervoor dat ze meteen zichtbaar zijn voor nieuwe bezoekers. Je kan er bijvoorbeeld naar verwijzen in andere artikels, je kan ervoor kiezen om de ‘populaire artikels’ uit te lichten of je kan ze artikels opnieuw posten.

Neem dus de tijd voor het creëren van evergreen content. Want, geloof ons, het loont!

26
Sep

Converteert jouw website goed?

Conversie

Je website moet interesse opwekken bij je bezoekers, waardoor die bezoekers dus uiteindelijk klanten worden. Want, ook al trek je veel bezoekers aan, wat echt belangrijk is, is je conversiepercentage. Ben jij al eens nagegaan of je website wel goed converteert?

We spreken van conversie als een bezoeker een bepaalde actie uitvoert, en dan liefst een actie die jij op voorhand in gedachte had. Voorbeelden van conversie zijn het inschrijven op de nieuwsbrief, het aanvragen van informatie of een offerte, een aankoop doen of contact opnemen met het bedrijf.

Websites die slecht converteren, houden te weinig rekening met wat de klant echt wil. In de praktijk focussen bedrijven zich eerder op hoe hun website eruit moet gaan zien. Daardoor worden een aantal zaken die cruciaal zijn voor een goede conversie genegeerd. Je website is namelijk méér dan alleen een visitekaartje.

Om te beginnen moet je website duidelijk en gestructureerd zijn. Zo zorg je ervoor dat jouw (potentiële) klant meteen vindt wat hij zocht. Ook de gebruiksvriendelijkheid van je website speelt hierin een rol. Verder moet je website vertrouwen uitstralen. De bezoeker moet het gevoel krijgen dat (het bedrijf achter) de website betrouwbaar is.

De meest gemaakte fout bij nieuwe websites is het feit dat er een doel mist. Je moet op voorhand goed nadenken over de functie en dus ook het uiteindelijke doel van elke pagina op je website. Daarnaast moet je de bezoeker ook verleiden met een duidelijke call to action. Stem je content hierop af en werk op deze manier toe naar de actie.

Je kan de conversie van je website dus op veel verschillende manieren verbeteren. Kijk kritisch naar je website, pluis uit wat de mogelijke verbeterpunten zijn, en laat je website voor jou werken!

08
Aug

Van klant naar fan

Versta ons niet verkeerd: klantenwerving is goed. Maar klantenbinding gaat net dat stapje verder. Hoe maak je van je klant een echte fan? Hier zijn alvast enkele tips!

Under-promise & over-deliver

Het heeft weinig zin vanalles te beloven en uiteindelijk je beloftes niet waar te maken. Dat zorgt voor ontgoocheling, en klanten onthouden nu eenmaal langer negatieve ervaringen. Schep daarom van begin af aan de juiste verwachtingen en probeer ze nadien te overtreffen!

Ga voor diepgang

We hebben het al vaak gehad over het vinden van ‘the content sweet spot’ en over ‘the content tilt’. Begrijp de behoeften van je klanten, stel je op als expert en ga op zoek naar manieren om jezelf te onderscheiden.

Laat op tijd van je horen

Neem op geregelde tijdstippen contact met je klanten en laat voldoende van je horen. Op die manier help je je klanten eraan herinneren dat je nog steeds relevant bent, maak je ‘slapende klanten’ wakker en spoor je je klanten ook aan om terug te komen.

Luister en leer

Klantenfeedback is ontzettend waardevol. Door naar je klanten te luisteren, kan je pas echt bepalen of wat jij aanbiedt voldoet aan de verwachtingen van je klant. Het is ook een makkelijke tool om de pijnpunten te ontdekken en om zo, indien nodig, op tijd in te grijpen.

16
Jun

Hier post jij het beste jouw content

blogpostw24

Heb je je ooit al, na het schrijven van een fantastisch stukje content, afgevraagd waar je die content nu het best kon publiceren?

Ga voor meer visibiliteit

Eén van de grootste content marketing fouten die gemaakt worden, is om de content maar op één plaats te publiceren. Dit leidt namelijk tot minimale blootstelling, minimale visibiliteit en dus minimale resultaten. Het hergebruiken van je content is hier de boodschap. Daarbij houdt je best rekening met twee dingen. Ten eerste is het belangrijk om je content steeds te actualiseren. Ten tweede moet je weten dat wat werkt op je blog, het misschien minder goed doet op sociale media. Creëer daarom steeds een nieuwe versie van je post vooraleer je het ergens anders publiceert.

Bepaal eerst je content strategie

Vooraleer je bepaalt waar je je content gaat plaatsen, moet je je bewust zijn van het doel van je content én van je content strategie. Zodra je beslist wat je precies wil bereiken, wordt het gemakkelijker om te bepalen welke content je waar plaatst. Het doel van je content (strategie) kan bijvoorbeeld zijn om meer merkbewustzijn te creëren of om meer traffic naar je website te genereren. Besef bovendien dat jouw doelpubliek veel tijd online besteedt, maar dat dat waarschijnlijk minimaal op jouw website is. Dus als je je publiek wil aantrekken, moet je erachter komen waar je doelgroep online het meeste aanwezig is.

Dit zijn de mogelijkheden

Allemaal goed, maar waar plaats je je content nu het beste? Eerst en vooral moet je op je eigen website of blog regelmatig nieuwe content plaatsen. Zo zorg je ervoor dat je relevant blijft. Van hieruit kan je je content gemakkelijk delen op andere online platformen. Via je Facebook-pagina kan je bijvoorbeeld gemakkelijk en snel blogposts, maar ook visuele content of nieuwtjes delen.

Ook Twitter laat toe om je content te delen en om te retweeten. LinkedIn daarentegen is ideaal om je content op te publiceren als je de B2B-markt wil bereiken. Je kan er rechtstreeks nieuwe content op plaatsen, maar ook andere content op delen. Tenslotte heb je ook de mogelijkheid om content publiceren op andere (eigen) blogs of als gastredacteur op een extern platform. Dit kan voor meer traffic, meer merkbekendheid en dus meer conversie zorgen.

08
Jun

Langere teksten online? Ze werken in jouw voordeel!

Langere teksten

“Houd het zo kort mogelijk.” Dat wordt vaak gezegd over online content. Maar is dat zo? We voeden onze lezers vaak ten onrechte met korte of ‘snackable’ content, omwille van hun ‘zero attention span’. Toch zijn korte teksten niet de enige of beste aanpak.

Het loont weldegelijk de moeite om online langere stukken te posten. Onderzoek van de Internationale Federatie voor Tijdschriften toonde reeds aan dat de aanpak van ‘snackable’ content maar een deel van het verhaal is. Want ook langere artikels, of long-form content, worden massaal geshared. Bovendien blijkt uit een onderzoek van serpIQ dat deze content de beste garantie is om hoog te scoren in de zoekresultaten.

Het is dus onzin dat lange teksten online niet werken. Enerzijds zorgen ze voor meer shares, anderzijds voor betere zoekresultaten. Bovendien is het soms gewoon niet mogelijk om het kort te houden. Sommige materie vraagt bijvoorbeeld om meer duiding. Houd wel in je achterhoofd: als je niet kort kunt zijn, wees dan zeker relevant.

Zo zijn er een aantal zaken waar je op in kan spelen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om een persoonlijke aanpak te hanteren. Op die manier vat je meteen de aandacht en is de kans groot dat de lezer verder wil lezen. Ook hangt er veel af van de behoeftes en ambities van de lezer.

Verder is het van belang dat je medium, zoals je website, goed gestructureerd is. Maak gebruik van duidelijke en informerende titels en tussentitels, of werk met lijstjes. Hier is het ‘keep it short and simple’-principe wél steeds van toepassing. Hetzelfde geldt voor duidelijke call-to-actions. Laat je lezer niet op zoek gaan naar informatie!

02
Jun

Zo voorkom je dat je nieuwsbrief in de spambox belandt

Frustrerend. Dat is het minste wat je kan zeggen als je urenlang hebt gewerkt aan de ideale nieuwsbrief en wanneer die dan uiteindelijk in de spambox van je geadresseerden belandt. Met deze drie tips ben je er zeker van dat jouw mailing zijn bestemming bereikt.

Spamfilters worden steeds strenger en meer geavanceerd. Dat is ook nodig, want ook de spammers worden met de dag slimmer. Jammer genoeg ben je er nooit zeker van dat jouw nieuwsbrief niet wordt tegengehouden. Gelukkig zijn er weldegelijk enkele voorwaarden waar jij aan kan voldoen zodat jouw nieuwsbrieven goed aankomen!

CAPS Lock? UIT!

Vermijd overbodige hoofdletters, uitroeptekens en verkooppraatjes. Ook in je onderwerpsregel kan je maar beter geen kreten zetten, zoals kortingen of aanbiedingen. Let ook goed op de woorden die je gebruikt. Woorden gerelateerd aan seks, medicijnen, casino of geld vermijd je beter. Kies bovendien een inhoudelijke titel. De onderwerpsregel moet niet te lang zijn, maar wel beschrijven en de lezer een reden geven om de nieuwsbrief te openen.

Afbeeldingen versus tekst

Nieuwsbrieven met alleen maar afbeeldingen, worden sneller aanzien als spam. Dit geldt ook wanneer het maar om één grote afbeelding gaat. Spamfilters kunnen namelijk geen afbeeldingen lezen. Zorg daarom voor een goed evenwicht tussen tekst en beeld. En houd er ook rekening mee dat niet in alle mailprogramma’s de afbeeldingen meteen worden getoond.

Sender (un)known

Verzend je mailings met een vertrouwd e-mailadres. Nieuwsbrieven die met een noreply@- of info@-adres worden verstuurd, worden sneller als spam aanschouwd. Gebruik e-mailadressen met jouw domeinnaam of persoonsnaam. Ook is dit voor de ontvanger meer herkenbaar. Gebruikt overigens steeds hetzelfde e-mailadres om je nieuwsbrieven te versturen. Ontvangers kunnen je zo gemakkelijker toevoegen als zijnde ‘veilige verzender’.

Last but not least, zeg nooit dat je géén spammer bent. Dit werkt in de omgekeerde richting!

Meer weten? Lees ook onze blogpost over e-mailcampagnes en de weg naar succes!

 

26
May

De folder blijft hip

Reclamefolders boeten niet in aan populariteit. Dat blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse bevraging van BD myShopi. Maar liefst 9 op de 10 Belgen lezen weldegelijk de reclamefolders die ze via hun brievenbus ontvangen.

Jaarlijks doet BD myShopy, een bedrijf dat wekelijks 4,5 miljoen Belgische huishoudens reclamefolder en gratis pers bezorgt, een onderzoek genaamd ‘Door to Door Impact Survey’. Ook dit jaar blijkt dat de overgrote meerderheid van de Belgen, maar liefst 92%, de reclamefolders die ze in hun brievenbus krijgen vaak en intensief lezen.

Jongeren geen uitzondering

Voor de millennials geldt dezelfde bevinding. 90% van de ondervraagde jongeren leest folders. Het enige verschil is dat ze er iets minder tijd aan spenderen, namelijk 16 minuten. De gemiddelde Belg houdt zich 20 minuten per week bezig met het doornemen van folders.

Papier boven digitaal

Hoewel de reclamefolders ook aan digitale opmars bezig zijn, prefereert de meerderheid, meer specifiek 87% van de ondervraagden, toch de papieren versie. De positie van papieren folders blijft dus, ook ten tijde van de digitalisering, zeer sterk. Deze bevinding geldt ook voor de jongere doelgroepen.

Supermarktfolders zijn populairst

Vooral folders van supermarkten blijven de folders die het vaakst gelezen worden. 85% van de lezers lezen graag een supermarktfolder. Vrouwen verkiezen ook mode-, decoratie en meubelfolders. Mannen lezen daarentegen het liefst computer- en elektronicafolders.

Reclamefolder versus winkelroute

Uit het onderzoek blijkt dat 80% van de Belgen zich bij het maken van het boodschappenlijstje laat inspireren door een folder. De papieren zet niet alleen aan tot aankopen. 46% beweert dat ze zelfs bepaalde winkels bezoeken naar aanleiding van een folder.

Huis-aan-huisreclame is een springlevend medium. Geen wonder dat folders een groot aandeel blijven hebben in de moderne marketingmix van retailers, dus! Trouwens, heb jij onze JBC Vakantiekrant al in de bus zien vallen?

Vakantiekrant 2

18
May

3 dingen die je moet onthouden van het contentmarketingcongres Content Rules ?!

image1

Het contentmarketingcongres Content Rules ?! gemist vorige week? Wij sommen voor jou de belangrijkste aandachtspunten op!

Content Rules ?! ging van start met een knal. Niemand minder dan Joe Pulizzi en Dave Trott, beiden grote namen in het vak, mochten de spits afbijten als key note sprekers. Hier alvast enkele statements die je zeker moet onthouden:

 1.     Maak dingen die buiten de norm vallen

Zorg ervoor dat je origineel uit de hoek komt. Pas dan staan mensen stil bij je idee en creëer je dus de juiste impact, aldus Trott. Ook Joe Pulizzi wijst erop dat je verder moet gaan dan het vinden van ‘the sweet spot’, de plek waar de gedefinieerde pijnpunten of aspiraties van je (potentiële) klanten samenkomen met de unieke en specifieke expertise die je bedrijf of je merk te bieden heeft of de propositie die je hebt.

De meeste marketeers stoppen na het vinden van deze sweet spot. Om te voorkomen dat jouw content hetzelfde is als die van de concurrentie, moet je op zoek gaan naar de zogenaamde ‘content tilt’. Zorg ervoor dat jouw content verschilt van die van jouw concurrenten. Baken je doelgroep verder af, kies voor een specifieke niche of bekijk de dingen eens vanuit een vernieuwend perspectief.

2.     Je moet niet overal publiceren

Veel marketeers denken dat ze overal moeten publiceren, omdat het kan. Volgens Pulizzi is het een verkeerd om te denken dat je op alle kanalen moet inzetten, en is dit niet bepaald strategisch. De kunst is eigenlijk om een eigen kanaal te kiezen en daarin dominant te worden. Het gaat erom ‘nee’ te zeggen.

Daarna maak je van je volgers of bezoekers trouwe abonnees. Dit kan via verschillende kanalen, en je moet op zoek gaan naar het ideale kanaal voor jouw content, maar Pulizzi verkiest nieuwsbrieven. Ook Trott is het ermee eens dat de manier waarop we content aan de man brengen tegenwoordig cruciaal is. Via welk kanaal hebben we het meeste impact?

3.     Hou het simpel

Eenvoud is de rode draad doorheen Dave Trotts visie. We hebben, zo zegt hij, snel de neiging om in complexiteit te vervallen, maar eenvoud zorgt nu eenmaal voor de beste creatieve basis. Daarom raadt hij aan om het simpel te houden. Content marketing is een complexe industrie, maar daarbij vergeten we vaak hou krachtig eenvoud kan zijn.

“Simple is smart. Complicated is stupid,” aldus Trott. Jezelf verbergen achter moeilijke woorden, toont enkel aan dat je de materie niet volledig begrijpt. Volgens Trott moet iedereen een boodschap kunnen begrijpen, anders is het een verloren zaak.

11
May

Carrefour pakt uit met de Simply you box

photography by Kris Janssens | 2017 © www.viktorbentley.com

Tijd te kort om na een drukke dag boodschappen te doen of geen inspiratie om zelf aan de slag te gaan in de keuken? Een foodbox is dan een uitstekende oplossing. Goed nieuws, want onlangs lanceerde Carrefour de Simply you box!

Bij de Simply you box kan je elke week kiezen uit 9 verschillende recepten, waaronder drie veggie-gerechten, drie kindvriendelijke gerechten en drie klassieke gerechten. Je kan zelf een combinatie van gerechten maken tussen de verschillende categoriën. Keuze genoeg, en voor ieder wat wils!

Elke maaltijd is gemakkelijk te bereiden in maximum 30 minuten tijd. De ingrediënten zijn vers, gezond, seizoensgebonden en zijn bij voorkeur van Belgische oorsprong. Er zijn boxen voor 2 of voor 4 personen.

Naast de ingrediënten, bevat de Simply you box een handige receptfiche die het recept stap voor stap beschrijft. Op de fiche vind je ook een QR code terug die linkt naar de bijhorende video.

Deze foodbox is er trouwens eentje zonder abonnement. Elke week opnieuw kan je dus kiezen of je de box wil aanschaffen. De foodbox kan steeds op maandag worden afgehaald in één van de deelnemende hypermarkten Carrefour, op een moment dat jou past.

Voor de Simply you box bedenken onze foodstylisten de recepten en schrijven ze de instructies voor de gerechten uit. Nadien worden de recepten steeds gefotografeerd en worden ook de bijhorende video’s geshoot.

Zin in meer? Neem eens een kijkje op de website van de Simply you box!

 

28
Apr

#twinningiswinning

p4-5_spreadrood

De maand mei staat voor de deur. En meimaand betekent mamamaand! Bij JBC worden alle mama’s in de bloemetjes gezet.

JBC is een modemerk voor échte mensen en gezinnen. JBC wil hen helpen om te stralen en om zichzelf goed te voelen. Wij bedenken de beeldconcepten en shooten de beelden voor de website, de nieuwsbrief, het magazine en de beelden die je in de winkel ziet hangen. Bovendien staat BeContent ook in voor de content over de verschillende kanalen.

Voor moederdag kwamen we met de hashtag #twinningiswinning en zetten we drie matching outfits in de kijker. We speelden in op de wederzijdse trots die kinderen en hun moeders voor elkaar voelen. Naast mini me, mega mama, gaan we in mei ook de Italiaanse tour op en maken we tijd voor family time.

Benieuwd naar het eindresultaat? Bekijk het volledige magazine hier of ontdek het in jouw JBC-winkel!