Beïnvloeden influencers aankoopgedrag van Gen Z en millenials?

Een nieuw Amerikaans onderzoek heeft de rol van influencers bij Gen Z en millenials bekeken. Want hoeveel invloed hebben ze precies op hun jonge volgers? En hoe kunnen merken het best samenwerken met influencers?

Bijna driekwart van de Gen Z en Millennials groep volgt influencers op social media, en de meerderheid zegt dat ze meestal via social media leren over nieuwe producten waarin ze geïnteresseerd zijn. Influencers bieden merken dus de kans om jonge Amerikanen te bereiken – zolang ze tenminste weten waar en hoe ze te bereiken zijn.

  1. 72% van de Gen Z en millenials groep volgt influencers. Tieners volgen meerdere influencers.

  2. Voor Gen Z zijn YouTube influencers even populair als bekende supersterren.

  3. 50% van de Millenials vertrouwen in influencers, daar tegenover staat 38% vertrouwen in hun favoriete beroemdheden.

  4. Vooral authenticiteit is belangrijk: 88% vindt dat influencers trouw moeten blijven aan hun waarden en de interesses die ze hebben.

  5. Er is een groot potentieel voor micro-influencers. Jonge Amerikanen zijn bereid om gesponsorde content te plaatsen, en bovendien zou een meerderheid uit zichzelf ook al iets posten over merken die ze leuk vinden.

Social media zijn de bepalende factor voor beslissingen van jonge consumenten in Amerika.

 

Maar liefst 88% van de Gen Z en millenials leert over producten die ze willen kopen via social media. Ruim de helft van hen (56%) heeft een product gekocht nadat ze hierover een post hadden gezien bij iemand die ze volgen. De helft zegt dat ze horen over nieuwe producten via social media. Bij mannen is YouTube het favoriete kanaal om influencers te volgen, bij vrouwen is dat Instagram. Tieners van 13 tot 16 jaar gebruiken even vaak TikTok als Facebook en Twitter.

The Influencer Report werd opgesteld op basis van 2.000 interviews met 13- tot 38-jarigen in Amerika. Er werd onderzocht waar jonge Amerikanen influencers volgen, wie ze graag volgen, waarom ze hen volgen, hoeveel vertrouwen ze hebben in influencers en hoeveel interesse ze hebben om zelf een influencer te worden.