De meest gemaakte fout
bij nieuwe websites is het feit dat er een doel mist.
We spreken van conversie als een bezoeker een bepaalde actie uitvoert, en dan liefst een actie die jij op voorhand in gedachte had. Voorbeelden van conversie zijn het inschrijven op de nieuwsbrief, het aanvragen van informatie of een offerte, een aankoop doen of contact opnemen met het bedrijf.
Websites die slecht converteren, houden te weinig rekening met wat de klant echt wil. In de praktijk focussen bedrijven zich eerder op hoe hun website eruit moet gaan zien. Daardoor worden een aantal zaken die cruciaal zijn voor een goede conversie genegeerd. Je website is namelijk méér dan alleen een visitekaartje.
Om te beginnen moet je website duidelijk en gestructureerd zijn. Zo zorg je ervoor dat jouw (potentiële) klant meteen vindt wat hij zocht. Ook de gebruiksvriendelijkheid van je website speelt hierin een rol. Verder moet je website vertrouwen uitstralen. De bezoeker moet het gevoel krijgen dat (het bedrijf achter) de website betrouwbaar is.
De meest gemaakte fout bij nieuwe websites is het feit dat er een doel mist. Je moet op voorhand goed nadenken over de functie en dus ook het uiteindelijke doel van elke pagina op je website. Daarnaast moet je de bezoeker ook verleiden met een duidelijke call to action. Stem je content hierop af en werk op deze manier toe naar de actie.