Digitale verschuiving in stroom- versnelling

Corona heeft ons leven veranderd. Van de ene dag op de andere bleven we verplicht in ons kot en moesten we onze sociale contacten beperken. Hoe veranderde ons consumptiegedrag door de pandemie?

Vorige maand ondervroeg Capterra 6.000 Europese consumenten uit Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Italië en Spanje. Zoals verwacht, gingen consumenten voor een groot deel de aankoop van hun producten verschuiven naar online aankopen.

In Nederland kocht 43% van de ondervraagde consumenten voor corona drie producten of meer online. Tijdens de pandemie steeg dit tot 56%. Vooral het aantal shoppers dat tussen de 6-10 digitale aankopen doet per maand is flink gestegen van 10% naar 17%. Het aantal kopers dat maandelijks tussen de 11-20 digitale aankopen doet is zelfs verdubbeld.

De grootste veranderingen hebben plaatsgevonden bij de jongeren (tussen de 18 en 25 jaar) en de consumenten die ouder zijn dan 56 jaar. 55% van de Europese consumenten kocht tijdens de crisis een product of dienst online dat ze nooit eerder digitaal hadden aangeschaft. Dat percentage ligt in Nederland op 44%.

De meest genoemde nieuwe online aankopen bestaan uit kleding, voedsel, games en spelletjes en huishoudelijke of elektronische apparaten. In Nederland valt vooral de groei van ‘food’ op.


 

Is de verandering in online koopgedrag blijvend?

46% van de Nederlandse consumenten denkt van wel, in de andere Europese landen ligt dit gemiddeld met 59% nog iets hoger. 27% van hen zegt meer online te blijven kopen.

Interessant is de opkomst van de online boodschappen doen. 16% van de Nederlandse consumenten die tijdens de crisis hun boodschappen gingen doen bij online supermarkten als Picnic, Jumbo of Albert Heijn zegt deze nieuwe gewoonte voort te zetten. Ook de aankoop van huishoudelijke apparaten en elektronische apparaten bleek een succes en wordt door respectievelijk 19% en 17% van de nieuwe online kopers voortgezet.

Verandering in
aankoopgedrag = verandering in marketingaanpak

Het aankoopgedrag verandert en als marketeers moeten we alert zijn en bijhouden waar onze doelgroep zich bevindt. Naast het feit dat meer en meer mensen online kopen –
zowel op het internet als via sociale platforms – is ook het gebruik van sociale media tijdens corona sterk toegenomen.

Zo gebruiken volgens Statista vrouwen eerder Instagram en Snapchat en mannen eerder LinkedIn en Twitter. Ook het belang van influencers is niet te onderschatten. Zo geeft 72% van de consumenten aan – volgens Cure media – dat ze meer vertrouwen hebben in een bedrijf waarvan ze hebben gehoord via een influencer die ze volgen.

Als je doelgroep zich op sociale media bevindt, is de kans groot dat ze een of meer influencers volgen. Belangrijk is dan ook dat je je aan deze influencers kan binden en samen tot waardevolle content kan komen. Traditionele kanalen zoals tv, radio en kranten worden minder gebruikt. Volgens de Los Angeles Times verhoogden drie op de vier mensen in de VS het gebruik van hun streamingdiensten na de uitbraak van corona.

 

Door corona is de digitale verschuiving nog sneller gegaan dan we ons hadden kunnen inbeelden. De toekomst ziet er voor veel bedrijven onzeker uit. Waar we wel zeker van zijn, is dat waarde creëren en relevant zijn van cruciaal belang zijn. Vergeet dus niet om altijd te communiceren vanuit het perspectief van je doelgroep, ongeacht het mediakanaal. Om een trouw klantenbestand op te bouwen is het belangrijk om sterke relaties op te bouwen met je kopers. Hiervoor heb je nood aan een langetermijnvisie en daar kan een strategisch contentmarketingplan je bij helpen.

 

Weet je niet goed hoe je online moet communiceren naar je doelgroep?

Heb je nood aan content voor je e-commerce platform? BeContent helpt je graag verder. Je kan ons bereiken per mail via info@becontent.be of op het nummer 0477 47 16 46

 

Bronnen:
Adformatie
Cure media