Dit is waarom we content delen

Het delen van content: de heilige graal voor wie zich bezig houdt met content marketing, social media en online marketing. Zelfs nu er zoiets bestaat als het promoten van content, is het geen geheim dat het bereik van de content van bedrijven of merken op sociale media vooral groeit als er geliked, gedeeld, geklikt en gereageerd wordt.

Ook al is het slechts een deel van het verhaal, ‘content sharing’ is iets dat leeft in alle vormen van marketing en zelfs in de bredere context van storytelling. Maar waarom delen mensen content? Waarom vertellen ze verhalen? En waarom houden ze zich er überhaupt mee bezig?

  1. Uit een onderzoek van de New York Times over het deelgedrag van mensen op sociale media bleek dat dit vooral iets zegt over de band met anderen. Zo wordt vooral content gedeeld dat van waarde is voor anderen, content dat een doel of issue van belang steunt of content dat de band met anderen versterkt.

  2. Bovendien dienen reacties via sociale media op persoonlijke berichten van gebruikers als een vorm van sociale beloning. Zo concludeerden enkele wetenschappers van de Universiteit van Hamburg. Het aantal reacties dat men krijgt hangt samen met de wederzijdse beïnvloeding. Dus hoe meer reacties iemand krijgt, hoe meer die persoon geneigd zal zijn om informatie te delen.

  3. Ook emotie speelt een grote rol in het deelgedrag. Dat blijkt uit een onderzoek van Buzzsumo. Zij analyseerden de onderliggende emoties van artikels die gedeeld werden op sociale media en kwamen tot de conclusie dat verwondering de meest gedeelde emotie is. Ook gelach en vreugde zijn emoties die vaak voorkomen. Woede en verdriet daarentegen zijn minder populair.

Moraal van het verhaal is dat het delen van content vooral draait om de relatie van gebruikers onderling. Mensen delen vooral content die betrekking heeft op zichzelf, ze delen content om de band met anderen te versterken, en het liefst van al delen ze content met een positieve of optimistische ondertoon.

 

Vooraleer je hiermee aan de slag gaat, moet je jezelf nog twee dingen afvragen.

Ten eerste: is jouw content ‘shareable’? Kan jouw content gemakkelijk worden doorgestuurd of is er een ‘share’-knop beschikbaar? En ten tweede: is jouw content het waard om gedeeld worden? Dit gaat verder dan de psychologie achter ‘content sharing’. We hebben het misschien al vaak herhaald. Maar weten wie je doelpubliek is en wat zij waarderen, is absoluut key.