E-mailcampagnes en de weg naar succes

De populariteit van e-mailmarketing neemt toe: steeds meer bedrijven lanceren gerichte en relevante e-nieuwsbrieven. Zo willen ze een groter publiek bereiken en de relatie met bestaande klanten onderhouden. Voor de meeste bedrijven blijft e-mailmarketing echter nog een onzekere gok. Een goede aanpak kan een garantie zijn voor succes.

Veel bedrijven vergeten dat een aantal mensen alleen internet gebruiken via een mobiel apparaat.

Personaliseer je nieuwsbrief

Mensen willen behandeld worden als unieke personen. Zorg dus voor personalisatie van je e-nieuwsbrief. Denk er ook aan dat mensen niet zit te wachten op de zoveelste commerciële e-mail en dat ze liever benaderd worden door iemand van vlees en bloed. Kies dus voor een platte tekst en overdrijf niet met campagnebeelden en banners. Sluit de e-mail persoonlijk af, liefst met een eigen naam en niet met die van het bedrijf.

Segmenteer je doelpubliek

In plaats van naar iedereen dezelfde e-mail te versturen, kan je gebruik maken van de feedback die je krijgt om je e-maillijst te segmenteren. De consument van vandaag verwacht de juiste boodschap op het juiste moment, aangepast volgens zijn behoefte. Hoe meer je segmenteert binnen je database, hoe relevanter je content, dus hoe groter de kans op conversie.

Hou rekening met mobiel

Veel bedrijven vergeten dat een aantal mensen alleen internet gebruiken via een mobiel apparaat. Je e-nieuwsbrieven zijn dus best geoptimaliseerd voor mobiel. Ongeacht het apparaat waarop iemand je e-mail leest, het zou zichzelf automatisch moeten kunnen aanpassen aan het scherm. Dit is gelukkig niet moeilijk, want de meeste tools voor e-mailmarketing zijn sowieso voorzien op geoptimaliseerde e-mailcampagnes.

Test, optimaliseer en test opnieuw

Test je resultaten om te weten wat er goed of wat er slecht zit. Bekijk dit volgens verschillende parameters, zoals tekst, afbeeldingen, onderwerp en tijdstip van verzending. A/B testing is zeer gemakkelijk én het geeft je nadien een gedetailleerd overzicht zodat je jouw campagne kan verfijnen. Na de optimalisatie, kan je de resultaten opnieuw testen, alvorens je e-nieuwsbrief de wereld in te sturen.