2020 is een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Alle plannen en prognoses moesten noodgedwongen worden bijgesteld. Hoe bereid je je bedrijf in deze omstandigheden voor op het nieuwe jaar? Het Amerikaanse Content Marketing Institute deed een rondvraag, we zetten enkele trends voor je op een rijtje.
-
Flexibiliteit
Alles is anders, dus vergeet ook oude modellen en strategieën. Hoe sneller je je aanpast aan de nieuwe realiteit, hoe sterker je werk zal zijn. Het is een periode van trail & error, van snel bijsturen als een campagne niet het juiste resultaat behaalt en iets anders proberen.
-
Verbinding
Content creatie krijgt dit jaar een nog groter aandeel in marketingplannen. Nu de communicatie met je doelgroep steeds vaker via digitale platformen verloopt, is verbinding creëren via betekenisvolle content nog belangrijker. Investeer ook in echte conversaties met je klanten via reacties en DM’s op social media.
-
Effectiviteit
Bepaal vooraf voor alle campagnes en concent welke ROI je verwacht. De focus gaat in 2021 liggen op de bottom line: wat creëert waarde voor het bedrijf. Het is belangrijk dat je duidelijk aan de hand van cijfers kan bewijzen dat contentmarketing waarde, leads en verkoop kunnen creëren.
-
Inclusiviteit
58% van multiculturele consumenten zullen eerder een product of dienst kopen bij een merk dat zaken die voor hen belangrijk zijn ondersteunt. Bekijk dus of het interessant kan zijn om lokale initiatieven of feestdagen mee op te nemen in je contentkalender. Zorg dat je als merk inclusief en representatief bent voor je gebruikers en publiek.
-
Online
Ook in 2021 gaan we minder reizen of live events bezoeken, en we werken nog een tijdje thuis. Contentmarketing zal zich dus vooral richten op online platformen om klanten te bereiken. Hierbij is een grote rol weggelegd voor video’s en podcasts, die je de kans geven om op een creatieve manier je verhaal te vertellen en contact te maken met je doelgroep. Zet in op authentieke, openhartige, people-focused content in plaats van een bewerkte video die het script strak volgt.
-
Empathie
Hou de vinger aan de pols bij je doelgroep in deze moeilijke tijden. Waar hebben ze nood aan? Hoe voelen ze zich? Richt je met je contentmarketingstrategie op de hele consument, niet alleen op het deel dat zal kopen. Succesvolle strategieën zijn meer mensgericht in een poging om relaties te creëren die naast vertrouwen ook gebaseerd zijn op empathie.