De eerste generatie die als het ware is opgegroeid met een smartphone in hun hand. Ze zijn geboren tussen 1997 en 2012 en volgens expert Joeri Van den Berghe van Insites Consulting zijn ze opnieuw ambitieuzer en individualistischer dan de generatie voor hen. Ook hebben ze een korte attention span en zijn ze extreem ongeduldig. Het klassieke ritme van campagnes werkt niet meer bij GEN Z. Bedrijven moeten continu communiceren met hen via verschillende platformen. Nieuwe content en beleving zijn hierbij key. Wij gingen op zoek naar 10 must-known stats over de consument van morgen.

  1. 97,6% van hen heeft een smartphone (in Noord-Amerika, Europa, Australië en Nieuw-Zeeland) en 94% heeft een laptop.

  2. 83% van hen kijkt naar Netflix.

  3. 79,7% van hen krijgt hun nieuws via social media.

  4. 77% van hen leest nog steeds regelmatig gedrukte boeken.

  5. 76% van hen wil dat merken antwoorden op hun feedback en zien ‘responsiviteit’ als een maatstaf voor de authenticiteit van een merk.

  6. 74% van hen spenderen hun vrije tijd liefst online.

  7. 74% van hen kijkt niet naar Facebook Live of video streaming shows.

  8. 72% kijkt ’s avonds het meeste naar video content.

  9. Hun gemiddelde aandachtspanne voor een advertentie is 8 seconden.

  10. Gemiddeld delen ze 2 keer meer positieve feedback dan negatieve over merken.