Smart & multiscreen

Voor het eerst beschikken alle Vlamingen minstens over één ‘smart’ toestel: een computer, tablet, smartphone, wearable of smart tv. Driekwart van de Vlamingen heeft minstens drie van deze vijf toestellen in huis. 90% van de Vlamingen heeft een smartphone. De Vlaming isper dag gemiddeld 2u28 op het scherm van zijn smartphone bezig. Ook de oudere generatie is helemaal mee met de digitale revolutie. 37% van de 65-plussers heeft vandaag een smartphone én een tablet. Het aantal Vlamingen dat actief is op sociale media stijgt naar 91% (minstens 1 keer gebruikt in de afgelopen maand).

Multiplatformen

We gebruiken steeds meer verschillende toestellen en verschillende platformen door elkaar. 45% van de Vlamingen kan zijn smartphone niet meer missen. We gebruiken hem steeds meer als afstandsbediening voor ‘extendables’ zoals de Apple Ear Pods, om je bankzaken te regelen, om je thermostaat te regelen etc.

Daar tegenover staat dat nog maar 5% aangeeft dat televisie voor hen het belangrijkste scherm is. Netflix heeft de markt volledig opengebroken, meer en meer Vlamingen kiezen voor een streamingabonnement. Ook voor muziek overigens, 21% van de Vlamingen betaalt voor een muziekplatform zoals Spotify.

Podcasts zijn in opmars

In 2019 luisterde al 14% van de Vlamingen minstens maandelijks naar een podcast. Voor 7% is het zelfs een wekelijkse gewoonte. Het hoogste aandeel gebruikers vind je in de leeftijdscategorie 25- tot 34-jarigen, waarbij 14% wekelijks podcasts beluistert. Deze mediavorm bereikt hiermee een kritiek omslagpunt, het punt waarop de twijfelende massamarkt meestal overstag gaat en de groei ineens snel kan gaan.

“De tijd is voorbij dat mensen zich op één newsbrand beroepen. Er komen drie lagen: de klassieke zenderlaag, de laag van de platformen (streaming dus) én de ontluikende laag van de personenmerken: influencers, bloggers enzovoort.”

Prof.dr. Lieven De Marez, Ugent/imec, auteur van de Digimeter

Hou bij het uitwerken van je content marketing strategie rekening met het veranderende mediagedrag van de Vlaming. Is jouw site mobile friendly? Zou een podcast interessant kunnen zijn voor je bedrijf? BeContent helpt je graag met het bedenken van de juiste strategie en de uitwerking op verschillende kanalen.

Sinds 2009 brengt de jaarlijkse imec.digimeter het media- en technologiegebruik in Vlaanderen in kaart. De resultaten zijn gebaseerd op imecs jaarlijkse enquête onder 2.754 Vlamingen van 16 jaar of ouder.

www.imec.be