fbpx

Groen seizoen

Al die jonge groenten met hun frisse kleuren en de (voor)smaak van de lente kondigen de eerste zonnestralen aan. Venkel, waterkers, bloemkool, asperges en jonge spinazie spelen de hoofdrol in lekkere en gezonde gerechten die ons doen ontwaken uit onze winterslaap.

Waterkers

Deze frisse en lichte kruidachtige plant is een schatkist aan voedingsstoffen met slechts 17kcal per 100 g. Waterkers is uiterst rijk aan calcium (160 mg/10 g) maar bevat ook magnesium, zachte vezels, vitamine C en antioxidanten die helpen tegen vroegtijdige zelfveroudering. Waterkers is heerlijk in een salade, kan je hakken om peterselie te vervangen of verwerken in soep of in ‘sausen cressonnière’ die zijn naam draagt.

Goed kiezen

De blaadjes moeten mooi felgroen zijn, gesloten en onbeschadigd. Een doffe kleur is het teken dat de blaadjes beginnen te verwelken.

Goed bewaren

Waterkers eet je beter snel na aankoop, om te vermijden dat de tere blaadjes bederven. Gebruik ze op binnen de 24 à 48 uur. Kan dat niet, bewaar ze dan in een bussel onderaan de koelkast of zet de steeltjes in water en bedek de blaadjes met een vochtige doek.


 

Lentesoep met waterkers

voor 4 personen – voorbereiding 10 min + bereiding 15 min

Ingrediënten
– 2 bosjes waterkers
– 6 el olijfolie
– 1 kleine ui, fijngesnipperd
– 4 sjalotten, fijngesnipperd
– 2 teentjes knoflook, geperst
– 800 ml water
– 1 schaaltje kiemen van rode biet
– zout, zwarte peper

Bereiding
1. Haal de steeltjes van de waterkers, was de blaadjes en schud ze droog. Leg enkele blaadjes waterkers opzij voor de afwerking. Verhit de olijfolie in een kookpan en fruit de ui, de sjalotten en de knoflook zachtjes gedurende 3 à 4 min.
2. Voeg de waterkers toe en laat al roerend ongeveer 1 min meestoven. Giet er het water bij, kruid met zout en peper en laat 10 min sudderen. Mix tot een gladde soep en kruid bij indien nodig.
3. Schep de soep in kommen en werk af met kiemen van rode biet, blaadjes waterkers en een scheutje olijfolie.

 

Eet smakelijk!