In een recent artikel van het Content Marketing Instituut worden een aantal valse content marketing verwachtingen omschreven. Deze zouden je niet mogen tegenhouden om in te zetten op content marketing, maar toch is het belangrijk om je voor te bereiden op een reality check. We omschrijven er een paar:

 “We gaan geweldige content creëren”

Realiteit: Fantastische content creëren is niet gemakkelijk. Je mag dus niet verwachten dat je elke dag opnieuw geweldige inhoud zult creëren. Focus eerder op hoe je een meerwaarde
kunt creëren.

 

 “We gaan elke dag content produceren voor meer bereik”

Realiteit: Je moet zeker niet dagelijks content uitpersen om je bereik uit te breiden. Kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en optimaliseer de content die jouw doelpubliek nuttig of interessant vindt.

 

“Iedereen zal onze content willen delen”

Realiteit: Je mag verwachten dat jouw content verspreid wordt met behulp van sociale media. Maar dit zal niet automatisch gebeuren. En vergeet niet dat je ook heel wat content zult creëren dat nauwelijks de aandacht trekt.

 


 

“Niemand pakt het aan zoals wij, dus wij zijn de beste”

Realiteit: Je hebt, hoe dan ook, concurrentie. Er is een grote kans dat iemand vanuit dezelfde branche zich ook al bezighoudt met content marketing. En vergeet niet: het is niet omdat jij het anders aanpakt, dat je het juist aanpakt!

 

“Onze klanten gaan helemaal weg zijn van deze content”

Realiteit: Het doel van content marketing is niet altijd om ervoor te zorgen dat jouw doelpubliek ervan houdt. Niet iedereen zal jouw content appreciëren, en dat is oké. Want soms wil je ook gewoon een bepaalde reactie uitlokken of provoceren.

 

“Onze content marketing gaat serieuze inkomsten genereren”

Realiteit: Content marketing draait om het opbouwen en het versterken van relaties met jouw doelpubliek en het opbouwen van vertrouwen. Dit kan uiteindelijk leiden tot betere verkoop. Onthoud wel dat het een proces is.