Social media als verkoopkanaal

Sinds het begin van de wereldwijde COVID19-pandemie heeft 82% van de consumenten nog meer gebruik gemaakt van social media-kanalen. Uit onderzoek onder Britse consumenten, bleek vooral Instagram de populairste app.

Stijgende populariteit

De lockdowns en de sluiting van winkels, horeca en uitgaansgelegenheden zorgde de afgelopen maanden dat meer vrije tijd online werd doorgebracht. 46% van de 3.000 geïnterviewde Britten maakte tijdens de pandemie vooral gebruik van Instagram. Maar 47% verhoogde ook zijn gebruik van de TikTok-app, waardoor dit het meest gebruikte platform voor 21% van de consumenten werd. Ook YouTube en Facebook werden vaker gebruikt, met respectievelijk 35% en 30%.

 

Shoppingcontent

Voor veel mensen had shoppen een lagere prioriteit tijdens de lockdown. Bij social media gebruikers had shoppen echter een bovengemiddelde prioriteit. Zo waren influencer-content (46%) en shopping-content (39%) op social media-kanalen het meest populair. Hierbij gaf 25% van de consumenten aan dat ze eigenlijk liever winkelen op social media. 92% winkelt via Instagram en 39% via Facebook.

 

Merkbetrokkenheid

Social media spelen dus een steeds belangrijkere rol in de aankoopbeslissingen van consumenten. Bij de Britse consumenten maakt 82% meer gebruik van sociale platforms sinds het begin van de pandemie. Voor retailers is het dus essentieel om op deze gedragsverandering te reageren en ervoor te zorgen dat ze op de juiste manier op social media aanwezig zijn. Door in te spelen op de verwachtingen van je klanten en het aanbieden van kwalitatieve inhoud op relevante kanalen, kan je het cruciale vertrouwen opbouwen bij je klanten
tijdens deze onzekere periode.