fbpx

This is who I AM

Ontwerper Sven Bullaert is de bezieler achter de I AM collectie,waarbij de focus op duurzaamheid ligt. Hij geeft ons meer inzicht in het proces om tot een duurzaam en traceerbaar resultaat te komen.

Waarop moet je letten bij de keuze van de stoffen wanneer je rekening houdt met een duurzame collectie?

Sven: “Eerst en vooral moet je weten dat duurzaamheid geen exacte wetenschap is en voortdurend veranderd. We krijgen immers steeds meer en betere kennis, maar we moeten ook altijd onze lat hoger leggen. Een duurzame collectie bestaat uit 2 aspecten, enerzijds zijn er de grondstoffen waarmee we werken en anderzijds de fabrieken waarin geproduceerd wordt. Wat de grondstoffen betreft is er niet alleen de teelt en ontginning die meespeelt maar ook de impact van het productieproces (bijvoorbeeld van het kleuren, het wassen,…) en de recycleerbaarheid.
Te weinig wordt stilgestaan bij het andere aspect om duurzaamheid te beoordelen: het feit dat ook de arbeidsomstandigheden van de werkers tijdens de productie belangrijk is. De zorg voor mens en natuur gaan immers hand in hand.”

Waar vind je duurzame stoffen?

“Technische duurzame stoffen worden nog vaak ontwikkeld in Europa, maar een duidelijke inhaalbeweging is aan de gang in andere, vooral Aziatische, productielanden. Een nauwe samenwerking met leveranciers is belangrijk om kennis te vergaren van de ontwikkelingen die ze op dit vlak doen. Daarnaast zijn er ook beurzen waar je nieuwe stoffen kan vinden, maar voor ons is de samenwerking met de fabrikanten toch wel het belangrijkste.”

Zien, voelen, doen

Elke collectie start vanuit consument, we proberen zo goed mogelijk een beeld te krijgen van wat hij of zij wil. Daarvoor baseert Sven zich op drie pijlers:

  1. De analyse van de resultaten van het vorige seizoen.

    Mode-evolutie geen revolutie dus wordt er verder gebouwd op wat de klanten goed vinden.

  2. Trends

    Een bezoek aan een aantal buitenlandse steden, waarbij Sven uiteraard let op de mode daar, maar ook op de evolutie in interieurs, kunst en andere creatieve uitingen - zelfs voeding. Als trends geen hypes zijn dan zetten ze zich namelijk door in heel veel takken van creativiteit.

  3. De natuur als inspiratie

    En dan is er nog zijn dagelijkse tijd in de natuur. De natuur blijft zijn belangrijkste inspiratiebron, soms visueel - dat kan een print zijn of een patroon - maar vooral de rust die steeds de creatieve ideeën opstart.

Wat moeten we verstaan onder traceerbare kledingstukken? Hoe gaat dit in zijn werk?

“Van elk I AM kledingstuk kan je op de website van JBC zien van waar het vandaan komt, gewoon klikken op ‘trace this item’. Je krijgt dan duidelijke info over de fabriek waar dat artikel geproduceerd is. Je kan zien in welk land het gemaakt werd en hoeveel mensen er in deze fabriek werken. Je krijgt ook een korte omschrijving van de fabriek. Zoals je misschien weet is het JBC die alle I AM producties doet, ze zijn lid van de Fair Wear Foundation, het Bangladesh Accord en de Duitse Textil Bündnis. Ze dragen duurzaamheid hoog in het vaandel en zijn dus goed geplaatst om de I AM collectie te produceren. Elke fabriek waar JBC mee werkt, en waar dus ook I AM kleding wordt geproduceerd, moet de JBC Code voor productie onderschrijven en wordt gemonitord.

Kies je voor natuurlijke stoffen zoals bio katoen, lyocell, bamboo en hennep, dan draag je niet bij aan de plastic soup

Heb je zelf tips om duurzaam om te gaan met kleding?

“Draag zorg voor je kleding zodat je er lang kan van genieten. Volg de wasvoorschriften want zij geven aan hoe je je kleding het best kan verzorgen. Kleding die lang mooi blijft, ga je ook langer dragen. Weet wel dat het wassen van onze kleding heeft een grote impact heeft op het milieu, niet alleen qua water verbruik, maar polyester kleding geeft ook micro-plastiek deeltjes af bij het wassen die bij het wassen in het water terecht komen.
Kies je voor natuurlijke stoffen zoals bio katoen, lyocell, bamboo en hennep, dan draag je niet bij aan de “plastic soup”. Kijk dus ook naar de samenstelling van de kleding die je wil kopen.

Een mooi, kwalitatieve en modische denim die ook nog bijdraagt aan een beter milieu…. Waarom zou je nog twijfelen?”

Post consumer denim voor dummies

Post – consumer betekent letterlijk “na de consument”. Deze denim broek werd gemaakt van oude, gedragen denims die door consumenten na gebruik naar een inzamelpunt voor oude kleding werden gebracht. Van daaruit zijn de oude broeken naar onze stoffen leverancier gebracht. Hij heeft ze ver-vezelt zodat hij er nieuwe garen van kon maken. Om te zorgen dat de broek nog even sterk is en nog lekker zit, kan hij 20% van deze garen gebruiken om een nieuw denim stof mee te maken.
De andere garen die hij gebruikt in de stof heeft zijn van Bio katoen. Die stof hebben wij dan gebruikt om er een nieuwe denim van te maken.

Om deze broek zo duurzaam mogelijk te maken en het mogelijk te maken om ze zo goed mogelijk te recycleren nadat je ze gedragen hebt, hebben we het design aangepast. Knopen, rits-tape, fake-lederen label, stikgaren en de pocket lining zijn allemaal van gerecycleerde materialen. Bovendien hebben we geprobeerd zo weinig mogelijk water te gebruiken bij de wassing van deze jeans.

Op de site van JBC kan je binnenkort een video zien over hoe het productieproces loopt.

JBC Magazine – Autumn 2