fbpx
Liesbeth Van Wassenhoven

 

Nadat kind #1, een jongedame van 12, al geruime tijd hooked was aan wat destijds Musical.ly noemde, vraagt ook kind #2, een kerel van 9, geregeld extra schermtijd voor de populaire applicatie TikTok. Ik zie met lede ogen aan hoe mijn interieur gepimpt wordt tot dansruimte en hoe mijn plantenstandaard een extra functie krijgt, namelijk het statief 2.0.
Wat verklaart dit succes en hoe kijken jongeren tegen de app aan. Maar ook, wat kan TikTok betekenen voor jouw merk?

Waarom zo populair

Dus ja, ook hier wordt druk gelipsynced, worden funny sketches opgenomen, zie ik fragmenten nagespeeld worden uit populaire series en de enthousiaste deelnames aan #Challenge.

Het idee blijkt heel simpel. Video’s van 15 seconden worden al dan niet in co-creatie opgenomen en geshared. Het is de combinatie van gekke content en gebruiksgemak dat verklaart waarom TikTok in korte tijd zo hard gegroeid is.

Het intrigeert me mateloos want daar waar ik dacht dat het doorgaans ‘a girl thing’ was en dus een fijn tijdverdrijf voor dansers in de dop moet ik vaststellen dat ook jongens zich ook graag bezighouden met dit… euhm, fenomeen!

Uit onderzoek blijkt dat 40% van de gebruikers van TikTok tussen de 10 en 19 jaar oud is, maar het valt op dat ook jongeren tussen de 8 en 12 jaar (check) grootgebruiker zijn. Het succes bij deze leeftijdsgroep is te wijten aan het feit dat jongeren constant op zoek zijn naar verbinding met leeftijdsgenoten: samen dingen ondernemen is een essentieel onderdeel van hun identiteitsvorming. Die verbinding krijgt op TikTok op een unieke manier vorm.

  1. Door hun grenzen op te zoeken… aaah, the thrills

    Ze kijken naar een filmpje en denken ‘zou ik dat ook kunnen’? Het levert spanning op, want wat zou het me kunnen bijbrengen, wat gaan anderen ervan denken, levert het bevestiging op of nog beter, ‘status’ in je vriendengroep. TikTok faciliteert die zoektocht naar bevestiging volop!

  2. Humor, de gedeelde taal

    In de zoektocht van jongeren naar acceptatie vanuit de groep speelt humor een belangrijke rol. TikTok draait voor een groot deel op humor en ironie. Het grappige hieraan is dat de humor die ze aanwenden in de video’s niet noodzakelijk begrepen MOET worden. De grappen zijn vaak ‘inside jokes’ die allen zij en hun vrienden snappen.

Anders dan de andere social media platformen, kan je met TikTok samen content maken

Anders dan de anderen

TikTok is het snelst groeiende platform. Elke maand komen er maar liefst 60 miljoen gebruikers bij. Ter vergelijking: dat zou willen zeggen dat op vijf dagen tijd, heel België de app zou downloaden!

Anders dan de andere social media platformen, kan je met TikTok samen content maken. Op die manier speelt de app slim in op de behoefte van jongeren om hun content op elkaar af te stemmen. Dat is wat TikTok beduidend anders maakt dan social media-concurrenten.

TikTok mag niet meer ontbreken in je digitale marketingstrategie

Wat betekent dit voor jou als merk?

Social influencers vonden een tijd terug al hun weg maar sinds kort zijn er advertentiemogelijkheden beschikbaar via ads.tiktok.com. Hoewel de mogelijkheid er is, worden er op dit moment slechts enkele adverteerders toegelaten en kan niet vanuit alle landen geadverteerd worden. Als onderneming kan je bijvoorbeeld in de newsfeed van de gebruikers terecht komen. Dit werkt op dezelfde basis als Snapchat of de Instagram Story.

Behoort Gen Z tot jouw doelgroep? Dan mag en kan TikTok dus niet ontbreken in je digitale marketingstrategie. Bij TikTok draait het om het verhaal! Vertrek dus steeds vanuit een goede strategie en een goede dosis creativiteit. Een simpele verkoopboodschap gaat het op TikTok niet redden.

Eigen originele content

Een eigen kanaal op TikTok maken kan een krachtig marketingmiddel zijn, maar vraagt wel veel tijd, creativiteit en middelen. TikTok draait namelijk op viral content. Als je er als merk niet in slaagt het tot dat niveau te krijgen, is de kans klein dat het wordt opgepikt. Lukt dat wél, dan kan je daar giga succes mee boeken. Denk daarbij aan het zelf opzetten van een challenge of een hashtag campagne, een mooie manier om je merkbekendheid te vergroten betrokkenheid te creëren.

Het beste voorbeeld van een geslaagde campagne is die van Old Town Road. Van Lil Nas X. Deze hit is niet groot geworden doordat het grijsgedraaid werd op de radio, de drijvende kracht hierachter was wel degelijk TikTok. Het nummer werd verwerkt tot een viral meme, waarin miljoenen tieners video’s maakten van zichzelf waarin ze van normale kleding werden “omgetoverd” tot cowboys en cowgirls, onder de hashtag #yeehaw – bijna allemaal met het nummer “Old Town Road” eronder.

 

Andere succesvolle campagnes tot nu toe zijn afkomstig van o.a. Calvin Klein en Coca-Cola. Daarnaast hebben ook bedrijven als Disney, Universal, Warner Bros, Studio 100 en merken als Nestlé en KitKat hun weg naar TikTok gevonden.

What’s not to love?

TikTok is zonder twijfel dé ontmoetingsplaats voor Gen Z en dus ook de advertentieplaats bij uitstek om deze generatie te bereiken. Volgend jaar maakt deze generatie 40% uit van de consumenten, wacht niet te lang om nu al met hen in contact te komen.

Wil je meer weten over TikTok of de mogelijkheden om erop te adverteren?
Neem dat zeker contact met ons op!
We denken graag mee.