Zo ook voor Liesbeth Van Wassenhoven en Karen Vandenbossche: na 2 bloeiende carrières bij een mediabedrijf beslisten ze in 2014 om zakenpartners te worden van hun eigen contentmarketing agency BeContent. De naam bleek een schot in de roos, want al blijft ondernemen elke dag een boeiende uitdaging volgens hen, toch zijn de dames nog steeds even ‘Content’ met hun keuze om zelfstandige te worden.
Foto: Sophie Rata
Wat houdt jullie job juist in?
K: “Wij zijn een boutique agency dat zich focust op het creëren van content en het bedenken van contentstrategieën. Vorig jaar zijn we zelf nog een stapje verder gegaan en hebben we in Mechelen een eigen studio van 300 m2 ingehuldigd. We merken dat we sterk en uniek zijn in visual storytelling en in de contentproductie voor mode- lifestyle- en foodmerken. Dus naast ons agency hebben we nu ook een nieuwe afdeling: Studio BeContent.”
Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
L: “We werkten allebei bij Sanoma. Ik was er tien jaar lang freelance Art Director bij een aantal bladen en Karen was Account Director. Voor een aantal projecten werkten we samen. Zonder dat we elkaar eigenlijk echt goed kenden, was er een match.”
Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
K: “Heel simpel, aan de koffiemachine. Ik was toen 40 en had op dat moment al meer dan 15 jaar ervaring in het vak. En dan denk je wel eens: “What’s next?”. Op de één of andere manier zat dat ondernemerschap al een tijdje te kriebelen. Toen ik mijn goesting om zelf iets op te starten deelde met Liesbeth – aan diezelfde koffiemachine dus – zei ze meteen dat ze wilde meedoen en zo kwam alles in een stroomversnelling.”
Wat is het grootste offer dat je hebt gedaan om je eigen bedrijf te starten?
K: “Zekerheid. Elke dag is onzeker maar ook een avontuur. Als je zelf niet rechtstaat en vooruitgaat, gebeurt er niets. Wetende dat je succes afhangt van wat je zelf doet is soms angstaanjagend, maar ik zou het voor geen geld van de wereld meer willen missen. Je staat anders in het leven. Je hebt een gevoel van vrijheid en de mogelijkheden lijken eindeloos.”
“Er komt heel veel informatie op je af en je moet zoveel beslissingen nemen. Dat, terwijl je eigenlijk gewoon wil starten met ondernemen.”
Wat zijn jullie challenges geweest?
L: ”De eerste challenge was vooral om te beginnen van nul: geen geld en geen klanten. Ik moet toegeven dat ik in het begin toch wel een paar keer ‘s nachts wakker ben geschrokken met de vraag: wat hebben we nu gedaan. Al was ik freelance, bij Sanoma had ik mijn vaste opdrachten en dus ook een bepaalde zekerheid. Gelukkig hadden we snel een mooie klantenportefeuille. Maar dan volgt natuurlijk weer de volgende challenge: hoe zet je je als bedrijf op de kaart, hoe willen we groeien, wat moeten we anders of beter doen, … Het zijn vragen waar je continu mee bezig bent, maar ook bezig mee moét zijn. Zeker in een steeds veranderende markt.”
Hoe was het voorheen, in loondienst?
K: “Tot mijn 40ste ben ik in loondienst geweest. Wat ook z’n voordelen heeft natuurlijk. Je weet elke maand perfect waar je aan toe bent. Maar ik moet toch zeggen dat ik ben geschrokken toen ik plots al die zekerheden niet meer had. En dan moet je het zelf allemaal regelen. Je moet een goede boekhouder vinden, een goed sociaal verzekeringsfonds en sociaal secretariaat, een verzekeraar, een bank,… Er komt heel veel informatie op je af en je moet zoveel beslissingen nemen. Dat, terwijl je eigenlijk gewoon wil starten met ondernemen.”
Personeel, ja of nee?
L: “Het eerste jaar hebben we vooral alleen gewerkt en met stagiaires. Eén van die stagiaires hebben we toen ook aangeworven. Dat was een grote stap voor ons. Ondertussen hebben we een mix van vast personeel en freelancers. Beide hebben hun voordelen en hun nadelen. Voor alles dat payroll is en vragen over het personeel kunnen we gelukkig bij Acerta terecht. En wat ook makkelijk is, is dat zij ook rechtstreeks in contact zijn met ons boekhoudkantoor. Zij maken ons het leven op die manier een stuk makkelijker, en hebben wij meer tijd om te doen wat we moeten doen: ondernemen.”
Heeft corona bij jullie impact gehad?
K: “Zeker. Doordat onze klanten getroffen waren, hebben wij daar ook de gevolgen van gedragen. En dan verschiet je wel. In eerste instantie probeer je meteen iets te doen aan je kostenstructuur en hebben we ons personeel op technische werkeloosheid gezet. Maar al snel heb je door dat je ook verder moet nadenken over nieuwe kansen. We gaan nu ook inzetten op een nieuw soort businessmodel en daarom hebben we geïnvesteerd in een eigen webshop. Veel bedrijven hebben door corona het belang van een webshop ontdekt en hebben nood aan mooie beelden en content. De drempel om naar een agency te stappen is vaak te groot. Vandaar deze transparante oplossing waarbij je online packages kan bestellen. Op deze manier willen we onze studio als een apart productiehuis in de markt zetten.
Ja, het zijn woelige tijden maar we blijven positief!”
Lukt de combinatie privé en werk?
K: “Met een gezin van drie kinderen weet je dat je een evenwichtsoefening moet maken. En mijn vrienden zien me ook wat minder. Gelukkig heb je zoveel goesting om te ondernemen dat je dit erbij neemt.”
L: “Toen we BeContent boven de doopvont hielden, waren mijn kinderen nog klein. Ik werkte als freelancer, had mijn vaste opdrachten en was gewend om baas te zijn van mijn agenda. Zo kon ik zonder veel moeite woensdagen vrijhouden om er voor hen te zijn. Dat was dus wel even aanpassen, want de eerste jaren waren er veel te weinig uren in één dag en te weinig dagen in één week. Op dit moment zijn die woelige wateren wat minder turbulent en is er tijdens de weekends toch ook weer tijd. Ik werk heel graag heel hard, maar trek ook tijdig aan de rem, alleen zo werkt het voor mij.” ⇐