Wat eten we vanavond? Foodtrends in 2020

Bij BeContent houden we van lekker eten. De vraag “Wat zal ik vanavond eens koken?” passeert dagelijks de revue. Een nieuw jaar, dat betekent nieuwe trends in het culinaire landschap. We zetten de belangrijkste voor je op een rijtje.

  1. Even more natural

    Steeds meer mensen worden milieubewuster of willen gezonder eten. Flexitarisme, vegetarisme of veganisme zijn niet langer onbekend.We vermijden processed foods met veel additieven en kiezen voluit voor natuurlijke ingrediënten. Denk aan eiwitrijke ingrediënten als alternatief voor dierlijke producten en nieuwe varianten van yoghurt die geen of minder soja bevatten. Plant-based eten is aan een opmars bezig, maar ook het keto dieet en intermittent fasting blijven populair.

  2. More traceability, zero waste

    Consumenten hebben meer aandacht voor duurzame productie en het tegengaan van voedselverspilling. Dit verklaart ook het succes van platformen zoals Too Good To Go. Plastic verpakkingen in supermarkten worden vervangen door duurzamere alternatieven. We slaan meteen boodschappen in voor een hele week en doen aan mealpreppen. Restjes worden ook niet langer weggegooid maar verwerkt tot een lekkere maaltijd.

  3. Healthy ageing

    Voeding die een goede gezondheid en een langere levensduur ondersteunt wordt nog populairder. Bessen bevatten bijvoorbeeld veel anti-oxidanten die vaak worden gelinkt met anti-aging. Ook de toevoeging van adaptogenen zoals maca en ashwaganda of collageen poeder aan sapjes, smoothies en koffie is dagelijkse kost.

  4. Good gut feeling

    Het belang van probiotica en gefermenteerd voedsel zoals kimchi, kombucha en kefir neemt nog toe. De levende bacteriën in deze voeding zorgen voor gezonde damflora, en laat dat nu net van groot belang zijn voor een goede gezondheid. Als je geen fan bent van de zurige smaak hoef je niet te wanhopen, tegenwoordig kan je ook havermout of ijs met probiotica kopen.

  5. Convenience remains king

    Onze drukke levensstijl vraagt om gemaksvoedsel. On-the-go maaltijden, foodboxen en  thuislevering worden nog belangrijker in de toekomst. Biologische ingrediënten, nieuwe smaken en bite-sized formats zorgen voor maximale smaak gekoppeld aan minimale inspanning.

  6. Grazing

    Het klassieke eetpatroon met drie maaltijden per dag is niet langer de norm. Dit vaste eetpatroon is vervangen door ‘snackification’, waarbij consumenten hun maaltijden zelf samenstellen uit verschillende kleinere porties die ze doorheen de dag eten. Het aanbod voorverpakte snacks die afgestemd zijn op individuele behoeften - bijvoorbeeld gluten- of suikervrij - gaat toenemen. Ook repen verrijkt met extra eiwitten en snacks op basis van peulvruchten vind je voortaan vaker in de winkelrekken.

Is jouw bedrijf actief in de voedingssector? Op basis van trendanalyses en customer research werkt BeContent graag een content strategie uit die aansluit bij jouw marketingdoelstellingen. Neem gerust contact met ons op als je benieuwd bent naar onze aanpak.