Zo voorkom je dat je nieuwsbrief in de spambox belandt

Frustrerend. Dat is het minste wat je kan zeggen als je urenlang hebt gewerkt aan de ideale nieuwsbrief en wanneer die dan uiteindelijk in de spambox van je geadresseerden belandt. Met deze drie tips ben je er zeker van dat jouw mailing zijn bestemming bereikt.

Spamfilters worden steeds strenger en meer geavanceerd. Dat is ook nodig, want ook de spammers worden met de dag slimmer. Jammer genoeg ben je er nooit zeker van dat jouw nieuwsbrief niet wordt tegengehouden. Gelukkig zijn er weldegelijk enkele voorwaarden waar jij aan kan voldoen zodat jouw nieuwsbrieven goed aankomen!

 


 

CAPS Lock? UIT!

Vermijd overbodige hoofdletters, uitroeptekens en verkooppraatjes. Ook in je onderwerpsregel kan je maar beter geen kreten zetten, zoals kortingen of aanbiedingen. Let ook goed op de woorden die je gebruikt. Woorden gerelateerd aan seks, medicijnen, casino of geld vermijd je beter. Kies bovendien een inhoudelijke titel. De onderwerpsregel moet niet te lang zijn, maar wel beschrijven en de lezer een reden geven om de nieuwsbrief te openen.

 

Afbeeldingen versus tekst

Nieuwsbrieven met alleen maar afbeeldingen, worden sneller aanzien als spam. Dit geldt ook wanneer het maar om één grote afbeelding gaat. Spamfilters kunnen namelijk geen afbeeldingen lezen. Zorg daarom voor een goed evenwicht tussen tekst en beeld. En houd er ook rekening mee dat niet in alle mailprogramma’s de afbeeldingen meteen worden getoond.

Sender (un)known

Verzend je mailings met een vertrouwd e-mailadres. Nieuwsbrieven die met een noreply@- of info@-adres worden verstuurd, worden sneller als spam aanschouwd. Gebruik e-mailadressen met jouw domeinnaam of persoonsnaam. Ook is dit voor de ontvanger meer herkenbaar. Gebruikt overigens steeds hetzelfde e-mailadres om je nieuwsbrieven te versturen. Ontvangers kunnen je zo gemakkelijker toevoegen als zijnde ‘veilige verzender’.

 


 

Last but not least, zeg nooit dat je géén spammer bent.
Dit werkt in de omgekeerde richting!