De folder blijft hip

Reclamefolders boeten niet in aan populariteit. Dat blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse bevraging van BD myShopi. Maar liefst 9 op de 10 Belgen lezen wel degelijk de reclamefolders die ze via hun brievenbus ontvangen.

Jaarlijks doet BD myShopy, een bedrijf dat wekelijks 4,5 miljoen Belgische huishoudens reclamefolder en gratis pers bezorgt, een onderzoek genaamd ‘Door to Door Impact Survey’. Ook dit jaar blijkt dat de overgrote meerderheid van de Belgen, maar liefst 92%, de reclamefolders die ze in hun brievenbus krijgen vaak en intensief lezen.

Jongeren geen uitzondering

Voor de millennials geldt dezelfde bevinding. 90% van de ondervraagde jongeren leest folders. Het enige verschil is dat ze er iets minder tijd aan spenderen, namelijk 16 minuten. De gemiddelde Belg houdt zich 20 minuten per week bezig met het doornemen van folders.

Papier boven digitaal

Hoewel de reclamefolders ook aan digitale opmars bezig zijn, prefereert de meerderheid, meer specifiek 87% van de ondervraagden, toch de papieren versie. De positie van papieren folders blijft dus, ook ten tijde van de digitalisering, zeer sterk. Deze bevinding geldt ook voor de jongere doelgroepen.

Supermarktfolders zijn populairst

Vooral folders van supermarkten blijven de folders die het vaakst gelezen worden. 85% van de lezers lezen graag een supermarktfolder. Vrouwen verkiezen ook mode-, decoratie en meubelfolders. Mannen lezen daarentegen het liefst computer- en elektronicafolders.

Reclamefolder versus winkelroute

Uit het onderzoek blijkt dat 80% van de Belgen zich bij het maken van het boodschappenlijstje laat inspireren door een folder. De papieren zet niet alleen aan tot aankopen. 46% beweert dat ze zelfs bepaalde winkels bezoeken naar aanleiding van een folder.

Huis-aan-huisreclame is een springlevend medium. Geen wonder dat folders een groot aandeel blijven hebben in de moderne marketingmix van retailers, dus!