Een influencer kiezen, doe je zo!

Influencer marketing staat in België nog in zijn puberschoenen. Toch gaat het snel. De hobbybloggers die gratis goodies kregen, zijn geëvolueerd tot heuse professionals die soms fikse bedragen vragen voor een samenwerking. Er komen ook steeds meer influencers bij en er zijn meer merken die samenwerkingen willen aangaan. Hoe vind je in die groeiende pool een influencer die past bij je merk?

Voorbereiding is alles

Nikki van de Sanden, een bekende Nederlandse travel influencer, deelde op het eerste Influencer Marketing Event in Utrecht één van haar grootste frustraties: merken die haar onvoorbereid contacteren en niet weten wat ze willen. Bepaal dus eerst je objectieven. Welke doelstellingen heb je als merk? Wat is je strategie en wat zijn je verwachtingen? Je moet keuzes maken want je kan niet alles doen. Zo maak je het niet enkel jezelf gemakkelijker, maar ook de influencer. Deel je strategie met de influencer en leg ook uit waarom je met hem of haar wilt samenwerken. Maak het persoonlijk.

Nikki Van De Sanden

Het is perfect mogelijk om als influencer twee merken uit dezelfde sector te vertegenwoordigen. Consumenten kopen nu eenmaal verschillende producten van verschillende merken.

Creatieve vrijheid

Uiteraard wil je graag enkele afspraken maken met de influencer, maar overdrijf niet en beperk je richtlijnen. Zo kan je afspreken wanneer de posts (ongeveer) online moeten komen en vastleggen op welke kanalen je graag iets zou zien verschijnen. Maak dan bijvoorbeeld een overzicht in een contentplan dat voor beide partijen duidelijkheid schept. Influencers weten wat werkt op hun kanaal. Geef ze dus creatieve vrijheid en werk samen.

De tijd van ruildeals ligt stilaan achter ons: influencers verwachten (terecht) een vergoeding voor hun werk.

tip

Het gaat niet om jou, wie jij volgt en interessant vindt. Denk ook na over de uitstraling van je merk: je kan niet kiezen voor mooie plaatjes en exclusieve settings als je een product en doelpubliek hebt die zich niet in zo’n exclusieve sfeer bevinden. Je doelpubliek zal zich niet verbonden voelen met deze persoon.

Het gaat niet om jou

Ga door je database en schrap influencers op basis van de objectieven die je gesteld hebt. Wil je meer traffic genereren? Ga dan op zoek naar influencers die actief zijn op Instagram Stories en YouTube, waar hogere click- of swipethroughs zijn. Wil je aan de branding van je merk werken? Zoek influencers met een levensstijl die aansluit bij je merk. Uiteindelijk zal je een kleine groep overhouden die bij je merk past.

Fauthentieke influencers

Hoe spot je een goede influencer? Een influencer moet een authentiek verhaal hebben. Het gaat tenslotte om échte mensen die een connectie hebben met andere mensen door hun opinies, skills of passies. Een ‘fauthentieke’ of fake influencer herken je niet altijd, maar dit zijn enkele red flags:


 

  1. Volgers

    Gebruik tools als Social Blade om de groei in aantal volgers van influencers te analyseren. Fluctueert dit getal enorm, met veel pieken en dalen? Dan is er iets niet pluis.

  2. Analyse

    Analyseer de reacties op posts. Zie je weiig variatie? Is er échte interactie? Als je veel generische reacties ziet als ‘love it!’ en ‘beautiful pic’ mag je je vragen beginnen stellen.

  3. Authenticiteit

    Deze is moeilijker, zeker als het om travel influencers gaat: valt het op dat een foodblogster, die het vooral heeft over Belgische restaurants, veel volgers heeft uit Azië? Dan zijn die misschien wel aangekocht.

  4. Talkrate

    Influencermarketingexpert Kirsten Jassies gebruikt de talkrate: het aantal reacties/het aantal volgers x 100. Is je getal hoger dan 1%? Proficiat, je hebt een echte influencer gevonden!


Ook de samenwerking zelf moet authentiek en oprecht zijn. Ga daarom in de mate van het (budgettair) mogelijke voor langetermijnsamenwerkingen en maak van de influencer een échte merkambassadeur. Bovendien zal de content beter worden (én werken) omdat de influencer jouw merk enerzijds beter en beter zal leren kennen en anderzijds omdat de samenwerking een echte partnership wordt. De influencer wordt in zekere zin lid van het team en kan meedenken over de creatie van content.

Bron: Custo.be