Een sterke branding voor Malinas

BeContent mocht een tijdje terug de branding bedenken voor Malinas, het nieuwe retailpark van projectontwikkelaar Mitiska. Eind 2021 staat de opening van dit nieuwe winkelcentrum in Mechelen gepland.

Met 27.500 m² winkeloppervlakte en plaats voor maar liefst 21 winkels, waaronder de eerste Albert Heijn XL van ons land, is Malinas een van de grootste commerciële vastgoedprojecten in Vlaanderen. Met het project wordt een antwoord geboden aan de grote vraag naar een hedendaags groen retailpark in regio Mechelen.

We waren dan ook verheugd toen Mitiska ons vroeg om hen bij te staan voor de branding van dit project, van de creatie van een naam tot het ontwerp van een logo. Na enkele brainstormsessies kwamen we tot de naam Malinas. Hiervoor doken we in de geschiedenisboeken van Mechelen.

 

“Bij de verdeling van het rijk van Lotharius I tussen Karel de Kale, koning der Franken, en Lodewijk de Duitser op 8 augustus 870 wordt Mechelen als Maalinas apart vermeld in het deel dat Karel toekomt. Daarna wordt Maalinas (Mechelen) vermeld in een giftbrief van Karel de Eenvoudige. In deze giftbrief uit 915 draagt Karel de Eenvoudige de abdij van Hatières en die van Maslinas over aan Stephanus, de bisschop van Tongeren (en dus Luik). Een diploma uit 980/981 bevestigt Maslines, alsook Hoei, Fosses, Lobbes en Tongeren, als bezit van de bisschop van Luik en verder nog wordt Maclines vermeld in een oorkonde uit 1008, waarin Hendrik II wildbaan (jachtrechten) verleent in het Waverwoud. Later veranderde Maclines in Machele (12e eeuw), Mechgelme (14e eeuw) en uiteindelijk Mechelen (15e eeuw). De naam van de stad zou afgeleid zijn van het woord mahal, dat naar een vergader- of gerechtsplaats verwijst.”

 

Voor het logo hebben we ons gebaseerd op de vorm van het retailpark, aangezien dit heel specifiek is. Dit lijkt op een halve maan. Het project is gelegen aan het water, wat uiteindelijk de doorslag gaf bij de finale keuze van het logo.