Ethical is the new normal

Op 24 april 2013 vond de dodelijkste ramp uit de kledingindustrie plaats, toen de Rana Plaza fabriek in Bangladesh instortte en 1134 van zijn medewerkers om het leven kwamen. De industrie moest iets ondernemen.

En ondanks dat JBC nooit kleding in deze fabriek geproduceerd heeft, was het voor hen belangrijk om meer te investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen. Valerie Geluykens, sustainability manager bij JBC, geeft een woordje uitleg.

Er is meer bewustzijn voor het engageren op internationaal gebied. Het besef dat we moeten samenwerken is er, want alleen kan je heel weinig verandering of verbetering teweegbrengen.

I made your clothes.

Valerie: “Maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft altijd al in de JBC-bedrijfscultuur gezeten. Vanaf het moment dat Ann en Bart Claes mee in de zaak zijn gekomen en JBC steeds meer en meer zelf is gaan ontwerpen en produceren, hebben zij altijd gefocust op ondernemen met respect, met eerlijke producten, want voor hen is dat de basis. Ann zegt zelf dat ze zichzelf als ondernemer elke ochtend in de spiegel wil kunnen kijken. Sinds een paar jaar is er een aparte functie bijgekomen in de vorm van mijn job – Sustainability manager – om alles op dat vlak meer te stroomlijnen. De ramp met de Rana Plaza fabriek heeft daar een nog sterkere boost aan gegeven.

Wat is volgens jou de juiste strategie om verandering teweeg te brengen?

“Er is meer bewustzijn voor het engageren op internationaal gebied. Het besef dat we moeten samenwerken is er, want alleen kan je heel weinig verandering of verbetering teweegbrengen. Samen sta je sterker bij je leveranciers en samen met je leveranciers kan je de meeste progressie maken. We hebben elkaar dus nodig. Het maatschappelijk verantwoord ondernemen is soms frustrerend, maar die stap voor stap approach is wel de meest realistische. Wat Rana Plaza ons heeft doen inzien is dat we dat samen met anderen uit de sector moeten doen.”

Jullie zijn ook meteen mee in het Bangladesh akkoord gestapt…

“Inderdaad, vrijwel onmiddellijk zijn we mee in het Bangladesh akkoord gestapt, niet omdat we rechtstreeks bij de Rana Plaza ramp betrokken waren, maar eerder omdat we net als de rest van de wereld in shock waren over wat er gebeurd was. Wij wilden ook ons deel van de verantwoordelijkheid opnemen, samen met de rest van de grote spelers uit de sector.

Het akkoord is er gekomen door de verontwaardiging die er was op wereldniveau. NGO’s, vakbonden en bedrijven uit de mode-industrie zijn toen gaan samenwerken om een juridisch bindend akkoord te sluiten, dat echt doelt op het verbeteren van de veiligheid van de fabrieken in Bangladesh.

Kan je de rol van JBC in de Fair Wear Foundation toelichten?

“Sinds 2015 zijn wij lid van de Fair Wear Foundation, een multi-stakeholder initiatief waar naast retailers ook NGO’s, vakbonden en overheden deel van uitmaken. Al die visies werken allemaal naar hetzelfde toe, maar elk op een andere manier, zodat alles gecombineerd kan worden. Doordat deze verschillende organisaties samenwerken, kan niemand zich achter zijn eigen belangen verschuilen. Het is de bedoeling dat iedereen elkaar kan pushen en controleren, zodat je eerlijk en menselijk kan produceren. JBC deelt de visie van de Fair Wear Foundation om alles samen stap voor stap te doen. Er wordt altijd eerst gekeken om dingen te verbeteren in plaats van bijvoorbeeld de samenwerking met een bepaalde fabriek meteen stop te zetten.”

Who Made my Clothes

“Who Made my Clothes is een internationale beweging van retailers en consumenten die stelt dat de Rana Plaza ramp is kunnen gebeuren omdat er geen transparantie was in de sector over waar een bepaald stuk geproduceerd wordt. Who Made my Clothes is de zin die zij gebruiken om consumenten te motiveren om de vraag aan retailers te stellen wie hun kleding nu eigenlijk gemaakt heeft.

Bij onze I AM collectie testen we online een tool uit om te kijken waar je stuk geproduceerd wordt. De tool is een test om te kijken hoe we dit kunnen uitbreiden naar de ganse collectie. We weten waar elk artikel van JBC geproduceerd wordt. Nu zijn we op zoek naar een haalbare manier om dit te communiceren met onze klanten.”

 

BeContent is graag je partner bij het uitzetten van een content strategie alsook de volledige content creation en PR. Hierbij is het goed neerzetten van de brand identity onze sterke troef. Heb je geen idee hoe je moet beginnen aan jouw content marketing strategie? Bel of mail ons en we contacteren je zo snel mogelijk!