Start met je eigen verhaal
Charlotte De Mey is een self-marketing coach die
creatieve solo-ondernemers begeleidt in het realiseren van zichzelf als merk: trouw aan wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze het doen, voor wie, waarom en waartoe. Lees haar visie over hoe je een merk in de markt kunt zetten in functie van wie je bent.
Verbinding met jezelf
Charlotte: “Niet elke ondernemer houdt van marketing. Dat is geen geheim. De redenen om te ondernemen, hebben vaak weinig tot niets met marketing te maken. Het vertrekt vanuit een passie voor een onderwerp, een visie op hoe de dingen zouden kunnen (of moeten) gaan, een goesting om je eigen baas te zijn,… Het ondernemerschap start het best na een eerlijke en grondige verbinding met jezelf, zodat je een klare kijk krijgt op de inhoud van jouw rugzak en jouw drijfveren.”
Jouw persoon speelt een belangrijke rol in jouw marketing
“Marketing hoort erbij vanaf het prille begin. Hoe eerder, hoe beter. Sommigen hebben dit met vallen en opstaan geleerd. Als ik startende ondernemers vraag hoe zij marketing ervaren, word ik meestal niet blij van de antwoorden. Dan hoor ik zaken zoals: ‘het hoort er nu eenmaal bij, al wou ik dat het niet zo was”. Of “ik voel me daar niet goed bij, marketing is een vies woord”. Of “ik ben geen marketeer, heb dat nooit geleerd, het zit niet in mij’. Maar als starter is dat meestal niet meteen een optie. Wanneer je onderneemt vanuit één van eerder vernoemde motivaties, dan speel jij als persoon een heel belangrijke rol in jouw marketing. Want jouw passie, jouw talent, jouw visie maken je geloofwaardig naar je doelgroepen. En wanneer ze jou geloven, zullen ze ook bereid zijn je producten of diensten te vertrouwen. Je verkoopt immers eerst jezelf aan je prospecten, dan je organisatie en pas in de derde plaats je product of dienst. Want jouw doelgroepen moeten het jou gunnen van jou te kopen of met jou samen te werken. Het begint met je te verbinden met wie je bent, wat je te bieden hebt, wat je talenten en competenties zijn, wat je beschikbare middelen zijn, waartoe het zal leiden, welk verschil je wilt maken, waarom je die keuze maakt, hoe je te werk gaat en waarom men jou hierin kan vertrouwen. Eens je daar helderheid in hebt – wat een bijzonder boeiende ontwikkeling
is -, ga je de markt verkennen en indien nodig je verhaal bijschaven tot wanneer het helemaal goed zit voor jou en de markt.”
Ga vanuit een oprechte verbinding met jezelf in interactie met je doelgroep zodat je voor hen van betekenis kunt zijn
Verbinding met je doelgroep
“Vervolgens ga je als startende ondernemer actief op zoek naar kansen. En kansen hangen vast aan mensen en dus aan ontmoetingen. Elke ontmoeting is een kans om jezelf of jouw product te verkopen.
Je kunt heel veel met een klare kijk op jezelf en je idee – jouw merkbelofte – aangevuld met extra verbindingsmateriaal tot jouw persoonlijk merkverhaal. Wanneer je de juiste woorden hebt gevonden die goed voelen, vormt dit je sterkste marketingtool die je bovendien altijd en overal gratis kunt inzetten. Maar zonder actie geen resultaat natuurlijk. Dit is het moment waarop je kunt beginnen onderzoeken en experimenteren hoe je jouw doelgroepen kunt bereiken met jouw verhaal en jouw product of dienst. Er zijn veel manieren en nog meer tools. Maar dat betekent niet dat jij ze allemaal dient in te zetten. Ga op zoek naar de acties, tools en strategieën waarmee je jouw doelgroep(en) bereikt en die bovendien passen bij jouw levensstijl, jouw talenten, competenties, beschikbare middelen en tijd. En dan wordt het een spel waar je met plezier ongeveer 20% van je tijd aan besteedt. Want dat is wat je te doen staat, wil je je zaak laten bloeien. En oefen geduld. Want een succesvolle zaak uitbouwen doe je niet van vandaag op morgen. Goede dingen vragen tijd.”
Wil je meer lezen?
‘Doen wie je bent. Selfmarketing voor solo-ondernemers’
(Pelckmans Pro, 2017)
www.charlottedemey.be