Crisistijden als deze, wanneer alles in beweging lijkt te zijn, vragen om een nieuwe flexibele aanpak. Als je je bedrijf future-proof wilt maken, dan is het nu het moment om te kijken naar opkomende trends en je voor te bereiden op de klant van morgen.
We onderscheiden 3 grote trends:

 

  1. Een nieuw type klanten

    De verstedelijking zet zich voort, inmiddels woont de meerderheid van de wereldbevolking in een stedelijke context. De grootte van de gezinnen krimpt en de bevolking veroudert. Tegen 2030 gaat de middenklasse 3x zoveel spenderen dan nu.Eenpersoonsporties, gepersonaliseerde thuislevering en gezonde kant-en-klaar maaltijden nemen aan belang toe.  

  2. Consumeren, maar dan anders

    Beleving tijdens het shoppen blijft erg belangrijk, maar nu komt er een focus op gezondheid bovenop. Denk bijvoorbeeld aan een winkelinrichting waardoor mensen zich veilig voelen omdat er voldoende afstand van andere shoppers kan worden gehouden. Meer ruimte tussen de winkelrekken, natuurlijke barrières die de winkelrichting bepalen, robotics voor contactfree-shopping etc. Convenience wordt nog belangrijker, en ook de vraag naar producten-op-maat stijgt.

  3. Technologie

    De meerderheid van de bevolking heeft inmiddels toegang tot internet en bezit een smartphone. Ook wearables worden steeds belangrijker. Social media spelen een belangrijke rol in het verkoopproces (zie hieronder), en ook virtual reality wordt belangrijker. Tijdens de wereldwijde lockdowns kregen sportsevents en concerten een virtuele makeover. Ook voor de reissector, retail en eventsector is deze piste het verkennen waard.

Social Media

Uit recent onderzoek blijkt opnieuw dat social media een sterke invloed hebben op aankoopbeslissingen. Op productniveau worden gemiddeld 26% van de aankopen beïnvloed door aanbevelingen op social media. Via sociale netwerken is het voor consumenten bovendien gemakkelijk om hun mening over producten en diensten te delen. Als bedrijf kan je je niet veroorloven deze conversaties te negeren. Zorg dat je luistert, leert en zelf
social media-aandacht genereert
.

  

Omnichannel aanpak

Consumenten willen kopen wat ze willen, wanneer en hoe ze dat willen. Dit betekent dat je als bedrijf een naadloze omnichannel ervaring moet kunnen bieden. Geef je klanten de kans om met je te communiceren, online en offline. Niet alleen in je winkels en in een e-shop, maar eventueel ook in een app en op Instagram. Shopping via livestreaming op social media-kanalen en styling video’s met links naar een online shop zijn in opmars.

 

 

Conclusie: het motto voor de periode waarin we nu leven zou “challenge everything” kunnen zijn. Als bedrijf is het nu het moment om je werking te evalueren en aan te passen aan de nieuwe realiteit. Bedenk wat jullie anders maakt en hoe dit concurrentievoordeel kan opleveren. Hou hierbij altijd je klanten in het achterhoofd: wat willen ze en waarvoor willen ze betalen. Als je die oefening tot een goed einde brengt, ben je klaar voor de toekomst.