“Houd het zo kort mogelijk.” Dat wordt vaak gezegd over online content. Maar is dat zo? We voeden onze lezers vaak ten onrechte met korte of ‘snackable’ content, omwille van hun ‘zero attention span’. Toch zijn korte teksten niet de enige of beste aanpak.

Het loont wel degelijk de moeite om online langere stukken te posten. Onderzoek van de Internationale Federatie voor Tijdschriften toonde reeds aan dat de aanpak van ‘snackable’ content maar een deel van het verhaal is. Want ook langere artikels, of long-form content, worden massaal geshared. Bovendien blijkt uit een onderzoek van serpIQ dat deze content de beste garantie is om hoog te scoren in de zoekresultaten.

Het is dus onzin dat lange teksten online niet werken. Enerzijds zorgen ze voor meer shares, anderzijds voor betere zoekresultaten. Bovendien is het soms gewoon niet mogelijk om het kort te houden. Sommige materie vraagt bijvoorbeeld om meer duiding. Houd wel in je achterhoofd: als je niet kort kunt zijn, wees dan zeker relevant.

Zo zijn er een aantal zaken waar je op in kan spelen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om een persoonlijke aanpak te hanteren. Op die manier vat je meteen de aandacht en is de kans groot dat de lezer verder wil lezen. Ook hangt er veel af van de behoeftes en ambities van de lezer.

Verder is het van belang dat je medium, zoals je website, goed gestructureerd is. Maak gebruik van duidelijke en informerende titels en tussentitels, of werk met lijstjes. Hier is het ‘keep it short and simple’-principe wél steeds van toepassing. Hetzelfde geldt voor duidelijke call-to-actions. Laat je lezer niet op zoek gaan naar informatie!