Growth hacking is een creatieve marketingaanpak waarbij je met conventionele en onconventionele technieken snel experimenteert om je bedrijf te doen groeien. Het is een mindset waarbij je continu nieuwe dingen uitprobeert om de aandacht van je doelgroep te grijpen op een zo effectief mogelijke manier. In dit proces van snelle marketingexperimenten worden er voor beperkte budgetten ideeën uitgeprobeerd. Als deze niet het gewenste resultaat halen, worden ze stopgezet en probeert men een ander idee uit.

 

Data driven

Kennis van data is noodzakelijk bij growth hacking. Je moet altijd kunnen meten of je experiment het juiste effect heeft en snel kunnen bijsturen. Vaak wordt er een team samengesteld met mensen uit verschillende afdelingen van het bedrijf. Zo hebben een sales manager, een digital marketeer en een customer service agent allemaal verschillende ervaringen met klanten, en komen ze samen tot de origineelste ideeën om hun doelgroep te bereiken.

Tegenwoordig kan je via tracking tools alles meten op je website, app of social media-kanalen. Elke klant doorloopt een funnel van Awareness (ze hebben je merk opgemerkt) tot Revenue en Referral (ze kopen je product aan en verwijzen andere mensen door). Als je via data kan achterhalen op welk punt in de aankoopfunnel je je klanten kwijtraakt, dan kan je via een experiment snel testen hoe je dit kan voorkomen. Als blijkt dat dit niet aanslaat, dan hoef je hier geen grote budgetten in te investeren of een hele campagne rond te bouwen. Slaat het wel aan, dan kan je hierop verderbouwen. Zo zorgt een growth hacker dus voor een hogere ROI (Return on Investment) door zijn tijd te besteden aan de meest waardevolle kanalen.